RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vil spole bort TV-reklamen

Det beste med overgangen til digital-TV er muligheten til å spole forbi reklamen.

Det viser en undersøkelse utført av MediaVision blant nordmenn og svensker. HDTV anses som det minst interessante.

Tre av fire spurte svarte at å spole forbi TV-reklamen var tjenesten som de verdsatt høyest, både i Norge og Sverige, selv om tjenesten vanligvis forutsetter at man skaffer seg ekstra utstyr.

Dette fremkom av en presentasjon som Marie Nilsson i MediaVision gjorde på Teleavisens konferanse om digital-TV sist torsdag.

Mer om elektronikk og IT finner du på Teknofil.

Trussel
Muligheten for å spole forbi reklamen er selvsagt en sterk trussel mot reklamefinansiert TV, og på samme måte en driver mot betal-TV.

Harddiskopptakere leveres i dag med denne funksjonen, ofte kalt "time shift", som en av de viktigste. Brukerne kan aktivere den i "live"-sendinger og gjenoppta seingen på et senere tidspunkt, noe som åpner muligheten for manuell forbispoling av reklame.

Når-du-vil
Om lag halvparten av nordmenn som ble spurt av MediaVision svarte at program-on-demand, altså at man selv velger når man vil se programmet som sendes på en kanal, var en prioritert tjeneste. Også denne forutsetter ekstrautstyr i form av en eller annen opptaker (eller server hos tjenesteleverandør).

Bare drøyt 20 prosent av de spurte, både svensker og nordmenn, oppga HDTV som en prioritert tjeneste i digital-TV.

Dette er et overraskende lavt tall, ettersom nesten en fjerdedel av norske husstander har skaffet seg flatskjerms-TV som er "HD-ready". Undersøkelsen ble gjort i fjerde kvartal i fjor.

Større valgmuligheter
Muligheten for å få flere TV-kanaler var prioritert av 30 prosent av de spurte nordmenn, og knappe 25 prosent av svenskene. Et av de fremste argumentene for bakkenettet for digital-TV har vært muligheten for flere kanaler.

Vel en tredel av de norske respondentene prioriterte også muligheten for å ha flere abonnement over samme digitale TV-plattform.

Denne saken er hentet fra Teknofil

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere