*Nettavisen* Nyheter.

Vil stenge bensin- og dieselbiler ute av Stockholm

Miljöpartiet de Gröna ønsker å stenge fossilbiler ute av Stockholm sentrum. Her hjemme har politikerne allerede gjort det. Foto: Sara Johannessen / SCANPIX .

Miljöpartiet de Gröna ønsker å stenge bensin- og dieselbiler ute av Stockholm.

Til høsten, 9. september, er det Riksdagsvalg i Sverige. Flere partier er allerede godt i gang med valgkamp.

I et leserinnlegg publisert i Expressen om nytt valgprogram skriver Miljöpartiet de Gröna at indre by-kjerne skal bli fossilfritt.

- Hele indre by skal være miljøsone tre, hvor bare gass, hydrogen, elbiler og ladbare hybrider kan kjøre. Samtidig bør salget av fossile brensler stoppes i byen, skriver partiet om lanseringen av nytt valgprogram for Stockholm.

Videre skriver de at Stockholm skal være en levende by. En by med mer plass til folk, med tilgjengelige og utstyrte grønne områder og parker og med flere uteserveringer, barer og restauranter.

- Vi har invester en milliard i sykkelinfrastruktur og har besluttet å avvikle kullet i kraftverket Värtahamnen CHP innen 2022, skriver partiet.

Stengte sentrum

I Oslo stengte byrådet Oslo sentrum for gjennomkjøring mandag 4. juni. Målet er å redusere bilkjøringen og gjennomkjøringen i sentrum.

Hovedgrepet ble gjort på Fridtjof Nansens plass foran rådhuset, kun varelevering får nå kjøre inn på plassen.

- Endelig får vi et nytt bilfritt oppholdsrom midt i byen. Det er utrolig å tenke på at denne plassen var full av parkeringsplasser. Det er mye bedre at dette byrommet fylles med sitteplasser, blomster, uteservering og byliv, sa byråd for byutvikling, Hanna E. Marcussen (MDG) til Nettavisen.

Flere ga likevel blaffen i forbudet og overså skiltene. I løpet av et par timer, mens Nettavisen var til stede, var det godt over 100 person- og varebiler som brøt loven og kjørte over den monumentale plassen.

– Var det et skilt der? Jeg har ikke sett det, sier taxisjåfør Faisal Mehmood, tydelig overrasket når Nettavisen stopper ham etter å ha passert ett av forbudsskiltene ved rådhuset.

Å kjøre mot innkjøring forbudt, kan gi et forelegg fra politiet på 5500 kroner.

MDG-politikerene jublet imidlertid over kjøreforbudet.

Klikk på bildet for å forstørre.

Eivind Trædal og Einar Wilhelmsen. Foto: Jørgen Berge (Nettavisen)

– Jeg synes det er en historisk dag. Jeg har gledet meg veldig til det, sa bystyrepolitiker Eivind Trædal (MDG) til Nettavisen.

- Det er deilig at skiltene er oppe, sa han begeistret.

– Det hører ikke hjemme i vår tid at bilene stadig flyr fram og tilbake her. Vi gjør noe historisk, noe vi burde gjort for lenge siden.

Stengte funksjonshemmede ute

Byrådet fjernet også alle parkeringsplassene i forbindelse med at de stengte Fridtjof Nansens plass for gjennomkjøring.

Dette ble møtt med sterke reaksjoner fra de funksjonshemmede selv, som i stedet må parkere i en av sidegatene lenger unna.

- Vi er ganske forbannet over å ikke bli hørt i en så viktig sak, sa leder av Norges Handikapforbund Oslo, Magnhild Sørbotten, til Nettavisen.

Klikk på bildet for å forstørre.

Magnhild Sørbotten Foto: Jørgen Berge (Nettavisen)

«Stengingen av Fridtjof Nansens plass med flyttingen av HC-plasser derfra til Tordenskiolds gate og Olav Vs gate vil kunne føre til at mange funksjonshemmede ikke lenger kan besøke rådhuset i Oslo»,skriver Sørbrotten i et brev hun sendte til byrådet i Oslo.

Avstanden fra der HC-plassene tidligere lå på Fridtjof Nansens plass til Tordenskiolds gate, er mellom 85-90 skritt, som vil si om lag 80 meter. Til plassene i Olav Vs gate er det cirka 160 skritt, altså om lag 150 meter, om man tar snarveien gjennom en passasje i bygget som ligger vis-a-vis.

Sørbotten sier konsekvensen er at byens funksjonshemmede nå stenges ute fra rådhuset.

- Dette er rett og slett uakseptabelt, og et signal om at det ikke er så nøye med deltakelsen fra funksjonshemmede, sier hun, som selv sitter i rullestol.

Les mer: - Oslo-byrådet stenger funksjonshemmede ute

Men politikeren fikk likevel lov til å kjøre inn til rådhusgarasjen. Dette fikk eiendomsinvestor og milliardær Christian Ringnes til å reagere.

- Akkurat det som foregår på plassen her nå, hvor det er lov til å kjøre til rådhuset og Stortinget, men at ingen av byens vanlige borgere har lov til å kjøre her, det er litt pussig. Jeg synes jo det burde vært like regler for alle, sa Ringnes til Nettavisen.

Han mener politikerne bør følge det de selv vedtar for andre.

- Hvis man vil lage regler, så synes jeg de reglene bør gjelde for alle, ikke minst for dem som lager reglene. Det bør ikke være slik at det er noen som slipper unna, bare fordi det er de som lager reglene, sier Ringnes, og peker mot en bil som kjører inn i rådhusgarasjen der politikerne parkerer gratis, som Nettavisen har omtalt gjennom flere artikler tidligere.

Han synes det også er spesielt at det rett utenfor garasjen, er en egen parkeringsplass for håndverkere som er på oppdrag på rådhuset.

Slår tilbake

Byråd for byutvikling i Oslo, Hanna Marcussen (MDG), slår imidlertid tilbake mot kritikken fra Ringnes.

- Her har ikke Christian Ringnes fulgt med i timen. Byrådet har allerede varslet at vi ønsker å fjerne alle private parkeringsplasser fra rådhusgarasjen. Det vil kun være plass til rådhusets tjenestebiler og HC-parkering, sier Marcussen, og legger til:

- Miljøpartiet De Grønne har argumentert for å fjerne politikernes parkeringsplasser på Rådhuset helt siden 2012, så dette er vi glade for at kommer på plass nå. Selv går jeg som regel til jobb, og har ikke bil.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag