RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vil vi se mer av dette i matbutikken det kommende året?

(Colourbox)
Sist oppdatert:
Spiselig matemballasje, proteinrik mat og «freekeh» er noe av det som blir populært i 2014.

(SIDE2:) Mat og trender henger sammen og i 2013 har det blant annet vært stort fokus på nordiske kvalitetsråvarer, mat med høyt proteininnhold, tilgjengelighet og lite svinn på kjøkkenet.

Ifølge Nofima er for eksempel proteintrenden koblet sammen med kroppstrend. De siste årene har det blitt stadig mer populært med styrketrening og det å være sterk. For å bygge muskelmasse trengs det proteiner, og proteinrik mat øker i popularitet.

I 2014 vil det fortsatt være et stort fokus på mat som har et høyt proteininnhold, sunnere snacksalternativer og flere allergivennlige matprodukter.

Matshopping på nett

Å få mat levert hjem på døra har vært en økende trend i 2013. Denne trenden vil nok fortsette i 2014 og i tillegg til at det vil komme flere alternativer og nye innpakninger i matbutikkene, så tror man også at det vil bli mer populært å handle mat på nett. Flere online- og «drive-in»-bestillinger er enkle løsninger samtidig som det er tidsbesparende, skriver USnews.com.

Det vil også bli lettere for forbrukeren å finne ut hva som er de sunneste valgene og hva matvaren inneholder ved hjelp av ulike apper på smarttelefonen.

Sunnere snacks

Det blir stadig flere valg når det gjelder sunnere snacks og mellommåltider. Phil Lempert, kjent som supermarked-guru, tror at det vil bli enda flere sunnere snacksalternativer og produkter som inneholder mindre sukker og fett til deg som er «på farten» i løpet av 2014.

Flere alternativer til sunn snacks basert på frukt og grønt samt bakverk med sunnere meltyper er noe som vi vil se mer av.

Flere typer te

Både i butikken og i kaffebarer blir det stadig et større utvalg med forskjellige typer te. Te-tradisjonen er mange tusen år gammel, og den får stadig mer fotfeste i vesten på grunn av sin helsebringende effekt.

LES MER HER: Helse i en liten kopp

Protein-trend

Erteprotein er et alternativ til de med gluten, soya- eller meieriproduktallergier og ekspertene tror flere vil begynne å bruke dette produktet, samt andre typer proteinpulver, i matlagingen hjemme. I tillegg til å lage proteinshakes blir det også stadig mer populært å tilsette proteinpulver i frokostmåltidet, i hjemmebaksten, i juice og smoothies.

Mer supermat

Hvert år kommer det nye produkter på markedet som hevder å være såkalt supermat og lignende. Mens noen av produktene faktisk fortjener denne tittelen, så er det andre produkter som muligens ikke en gang burde blitt kalt mat. De siste årene er det blant annet chiafrø og quinoa som har blitt omtalt som naturlig supermat, men det kommende året er det stor sannsynlighet for at du vil høre mer om «teff» og «freekeh».

Teff klassifiseres som en hirsesort og frøene males til mel som brukes til for eksempel flatbrød og søtt brød. Melet er glutenfritt og har et høyt innhold av blant annet fiber og jern.

Freekeh kan minne om bulgurhvete, men de grønne hvetekornene har en mer gressaktig smak. Produktet har et protein- og fiberinnhold i tillegg til at det inneholder viktige næringsstoffer som blant annet selen, kalium og magnesium.

Les også: Har du hørt om dette vidunderfrøet?

Flere alternativer for matallergikere

Matbutikker og helsekostforretninger har de siste årene fått et større utvalg av allergivennlige mat- og drikkevarer, og det kommer stadig nye produkter på markedet. Flere glutenfrie bakverk, flere «melkevarianter» laget av mandler og ulike nøttetyper og flere soyavarianter er noe av det ekspertene tror vi vil se mer av i fremtiden.

Støtter samfunnet

Stadig flere forbrukere legger mer merke til blant annet miljøvennlige produsenter og selskaper som donerer bort penger til veldedige formåler samt støtter opp viktige, lokale samfunnsarrangement. Kundene blir trukket til de merkevarene som leverer et forbrukervennlig produkt samtidig som de støtter intiativ som er i tråd med deres egne holdninger og synspunkter.

Spiselig matemballasje

Samtidig som forbrukerne øker sin bevissthet i hva som er i matproduktene de kjøper, så blir man også stadig mer opptatt av hva maten er pakket inn i. Faktisk så har enkelte produsenter i for eksempel USA og Brasil tatt dette et steg videre og kan nå blant annet tilby sine kunder burgere som kommer i spiselig embalasje, mens en iskrem-produsent i Los Angeles kan friste med iskrem formet som et smørbrød innpakket i spiselig materiale.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere