RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vinmonopolet har blitt én krone dyrere

Foto: Morten Ø. Karlsen (Nettavisen)
Sist oppdatert:
100.000 poser tar nordmenn med seg hver dag. Nå tar de én krone stykk.

Med rundt 300 åpningsdager i året vil det si at Vinmonopolet, om posetrykket vedvarer, vil dra inn cirka 30 millioner kroner i året på at de nå har begynt å ta én kroner for hver pose som går ut.

Men profitt er selvfølgelig ikke meningen, ifølge dem selv.

Meningen er nemlig at folk skal bruke færre poser.

100.000 poser hver dag
- Våre kunder tar med seg 100 000 poser fra våre butikker hver dag. Det utgjør om lag tre prosent av nordmenns totale forbruk av plastposer. For å få ned bruken tar vi fra 9. mai betalt én krone per pose, opplyser Vinmonopolet.

Hvis Vinmonopolet med sine 100.000 daglige poser står for tre prosent av nordmenns totale forbruk av plastposer, så er den daglige bruken av plastposer i Norge på 3,3 millioner.

- Selv om posene våre er langt mer miljøvennlige enn tidligere er ikke det høye forbruket forenlig med vår målsetting om å bli Miljøfyrtårn. Vi har en målsetting om at Vinmonopolet skal belaste miljøet i minst mulig grad, og allerede i år har vi som mål å redusere posebruken med minst ti prosent. Vi håper betaling for poser vil hjelpe oss å nå dette målet.

De opplyser også at det i alle sine butikker er mulig å få kjøpt gjenbruksnett i to størrelser.

- Disse får du til ekstra gunstig pris ut mai (5 kr for lite nett og 10 kr for stort nett, mot 12 og 15 kroner normalt). Vi oppfordrer alle til å bytte ut plastposer med et mer miljøvennlig alternativ, heter det fra Vinmonopolet.

Husker du «Fjosepose»?
Og så over til litt posehistorie:

Vinmonopolets handleposer ble innført på 1970-tallet og kjennetegnes ved en distinkt formgivning.

Det var under sosialminister Bergfrid Fjose (KrF) at posen ble innført for å gi kundene som hadde handlet alkohol en anonym pose. Derav fikk posen de første årene det folkelige tilnavnet «Fjosepose».

- Den var ensfarget grå, uten logo eller markeringer av noe slag. Hensikten ved valget av utformingen var at den skulle være minst mulig iøynefallende (grå regnes som en nøytral farge). Imidlertid tok man ikke i betraktning at gråfargen var en svært uvanlig farge på handleposer, og den ble derfor godt synlig i gatebildet, heter det på Wikipedia.

I 2006 endret Vinmonopolet grafisk profil, og dermed også pose og i 2009 fikk Vinmonopolet nye, miljøvennlige poser.

Posene er laget av minimum 50 prosent gjenvunnet norsk plast samlet inn gjennom Grønt punktsystemet.

Og så tilbake til pengene igjen: Hvis den daglige bruken av plastposer i Norge på 3,3 millioner, og vi samtidig vet at de fleste butikker tar mellom 70 øre og en krone for en pose, så omsettes det plastposer for over én milliard kroner i året her i landet.

(Kilde: Wikipedia)

Hva synes du om at Vinmonopolet nå tar betalt. Og hva synes du om at butikker tar betalt for poser?

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere