Kritikken rundt vinter-OL i Beijing har ikke latt vente på seg. Flere har stilt kritiske spørsmål både før, under og i kjølvannet av lekene som nå er avsluttet, men debatten fortsetter. Kritikken er rettet direkte mot Kina som arrangører. Mye av dette i likhet med Qatar som også har møtt massiv kritikk på hvordan de prøver å skjule menneskerettighetsbrudd, såkalt «sportsvasking».

Les også: NFF konfronterte myndighetene i Qatar med ømtålige spørsmål

Sportsvasking er når stater, investorer eller selskaper arrangerer eller sponser større idrettsarrangementer, klubber eller organisasjoner for å avlede oppmerksomheten vekk fra menneskerettighetsbrudd som staten kritiseres for.

Ønsker å bruke sin stemme

Blant de som har uttrykt sine meninger rundt dette er den Oslobaserte kunstnerduoen Guttestreker, Petter Malterud Grøndahl og Christoffer Kroge Christensen. Duoen er kjent for å lage filosofiske og politiske verker som skal belyse menneskets manglende evne til å ta vare på jorden og deres innbyggere. På oppdrag fra Amnesty jobber guttene nå med å lage et verk som illustrerer skyggesidene ved OL i Beijing. Inntektene de får for salget av verket går uavkortet til Amnesty.

Guttene forteller at samarbeidet med Amnesty kom til ved at generalsekretæren for Amnesty Norge hadde oppdaget bildene deres på et galleri i Oslo.

– Han tok kontakt med oss og spurte om vi var interessert i å lage et bilde om «sportswashing» i Kina. Vi anser Amnesty som en av de viktigste organisasjonene i verden og ser på dette som en stor ære. Det var ingen tvil om at vil ville bidra, forteller duoen stolt.

Hvorfor er det så viktig for dere å ha et politisk budskap i kunsten deres?

– Vi er veldig engasjerte i å skape det perfekte samfunnet og diskuterer daglig mellom oss hvordan samfunnet bør organiseres optimalt. Politikken styrer samfunnet, derfor er det viktig å påvirke den. Kunsten er vår stemme i samfunnet, der vi ønsker å opplyse befolkningen for å få de til å bidra til samfunnet på best mulig måte, forklarer de samstemt.

Hvordan bruker dere politikk i kunsten deres?

– I dette verket har vi for eksempel en referanse til massakren på Den himmelske freds plass. Dette refererer til regimes nådeløse brutalitet og samtidig markerer et tydelig brudd mellom Vesten og Kina. Dette førte til at kineserne måtte søke til blant annet Afrika for nye samarbeidspartnere. Dette samarbeidet har gjort det mulig for Kina å blant annet bli med i FNs sikkerhetsråd, der det kan utøve direkte geopolitisk makt, sier duoen.

For duoen er det viktig å skape samtaler med kunsten, men påpeker at de ikke deltar aktivt i samfunnsdebatten.

– Vi skriver ikke kronikker og deltar ikke aktivt i samfunnsdebatten, det har vi heller ingen store ambisjoner om. Vi mener ikke at vi sitter med alle svarene, men elsker når bildene våre kan sette i gang en fruktbar diskusjon, enten i galleriet vårt eller i de tusen hjem, forklarer guttene.

Det er vel lite tvil om hva guttene tenker om OL i Kina og Beijing som vertsby for vinterlekene. På spørsmålet om dette er duoen enstemmig om at vinter OL aldri burde vært arrangert i Kina.

– For det første er Zhangjiakou en iskald ørken om vinteren. De har så og si vært hundre prosent avhengig av kunstig snø. Vi ser ingen grunn til at vinter-OL skal arrangeres der. Kina som har lovet at dette skulle bli det grønneste OL noensinne, med hydrogenbusser og OL-anlegg som oppvarmes av fornybar energi. Det er vel og bra, men samtidig har de brukt 3-4 milliarder liter vann for å snølegge en ørken, samtidig som ferskvann er en mangelvare i landet, forteller de engasjert til Nettavisen.

Les også:OL-reporter dyttet vekk av kinesisk sikkerhetsvakt

Håper det blir kjøpt av et museum

Alle pengene fra salget av originalen går uavkortet til Amnesty. Auksjonen avholdes i samarbeid med Amnesty og vil gå live på deres sosiale medier.

– Derfor håper vi det er noen samvittighetsfulle rikinger som er villig til å bidra med astronomiske summer til deres arbeid.

Vanligvis går originaler Guttestreker lager av denne størrelsen (100x70 cm) og detaljnivå (over 1000 mennesker) for rundt 140.000 kroner.

– Vi håper lommene er enda dypere denne gangen. Vi har aldri hatt en auksjon på et slikt verk før heller, så det blir spennende å se hvilket prisnivå vi kan oppnå.

Aller helst håper duoen at et museum kaster seg inn budrunden. Slik vil flere få muligheten til å se verket, poengterer de.

Verket vil bli utstilt på galleriet deres Guttestreker Studios på St.Hanshaugen i midten av mars. Det blir også laget trykk av verket som allerede er til salgs i galleriet.

En sterk måte å kommunisere på

For Amnesty har sportsvasking vært et viktig arbeidsområde den siste tiden. Budskapet deres er klart. Generalsekretær for Amnesty Norge forteller at de synes det er viktig å formidle dette på forskjellige måter.

– Vi forsøkte å tenke ut en litt annerledes måte å formidle sportsvasking på. Noe som gjør det lettere å forstå. Kunst er en utrolig sterk måte å kommunisere på, synes vi. Da falt tankene fort på Guttestreker, som jo er kjent for å lage skikkelig kule og fascinerende bilder med politiske budskap, sier han.

Guttestreker er opptatt av å skape debatt og lage kunst om debatterte temaer. Grøndahl mener dette er en unik måte å treffe andre mennesker enn det for eksempel media gjør.

Som generalsekretær for Amnesty er han stolt over samarbeidet de har fått til med Guttestreker.

– Vi er skikkelig glade for at personer som Petter og Christoffer, som står bak Guttestreker, bruker deres påvirkningskraft til dette. Noe av det viktigste vi kan gjøre er å spre informasjon om hva som skjer bak fasaden i Kina. Det er på denne måten vi kan oppnå et press mot kinesiske myndigheter. Dette presset er Guttestreker med på å skape, forteller Egenæs.

Les også: Kina-korrespondenter kritiserer statsinnblanding i OL

Voldsomme menneskerettighetsbrudd

På spørsmålet om hva Amnesty synes om Kina som vertsnasjon for årets OL er generalsekretæren klar i sin tale.

–Det vi er opptatt av er å belyse de kritikkverdige forholdene i Kina. Men vi skulle nok ønske at det var gjort noen menneskerettslige vurderinger på det tidspunktet da OL ble tildelt Kina. Her burde det vært stilt høye krav til arrangøren om å bedre menneskerettighetssituasjonen i landet. Per nå ser det ikke ut til at Kina har noen planer om å gjøre det.

Han påpeker at de i Amnesty på ingen måte er i mot OL generelt. Men at de synes er kritiske til hvordan Kina bruker OL til å bedre sitt eget rykte. Det samme gjelder også for fotball VM i Qatar forteller han.

– Det er en voksende trend at autoritære regimer bruker enorme summer på idrett, nettopp for at folk skal få andre og positive assosiasjoner til landet, sier han.

Det at Kina og Qatar, og mange andre autoritære regimer som står for voldsomme menneskerettighetsbrudd, putter enorme summer inn i idrettsverden, viser bare at det må ha en effekt. For å gi et bilde av effekten kommer Egenæs med et eksempel:

– Når Lionel Messi scorer mål og blir avbildet i avisa med Qatar i stor skrift på drakta, så gir plutselig ordet Qatar deg nye og kanskje gode assosiasjoner. Om du liker Messi da, så klart. At idrett blir brukt på denne måten - for å vaske bort sine ugjerninger - skader rett og slett idrett som konsept, sier han.