*Nettavisen* Nyheter.

Visste du dette om musklene dine?

Foto: (Thinkstock.com)

Fem morsomme muskelfakta.

13.12.13 16:27

(SIDE2:) Det er ikke mye vi hadde fått gjort hvis vi ikke hadde hatt muskler. Vi bruker musklene når vi blant annet trener, spiser, puster og generelt beveger på oss. Med andre ord, uten muskler hadde vi ikke overlevd.

Her er fem punkter du kanskje ikke visste om musklene dine:

Sterke muskler

Den sterkeste muskelen i forhold til sin størrelse i kroppen er tungen, mens den kraftige kontraksjonen av hjertemuskelen til mennesket er potensielt sterk nok til å sprute blod hele 9 meter.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: (Colourbox)

Musklene vokser når du sover

Når du trener bryter du ned musklene, og det er først når du sover at musklene bygges opp igjen. Når kroppen får slappet av og restituert seg, får også musklene hvile. Blodtilførselen til musklene øker og det frigjøres hormoner som påvirker muskelutvikling og muskeløkning når du sover som reparerer og styrker muskelvevet.

Det er enklere å bygge muskler enn å miste styrken du har opparbeidet deg

Selv om du har en periode med litt færre treningsøkter enn du pleier, så trenger ikke det å bety at du nødvendigvis blir så veldig mye svakere. Det tar nemlig dobbelt så lang tid å «miste» muskler som å bygge de opp, skriver Huffington Post. En studie viste blant annet at en gruppe deltakere økte 47 prosent i styrke etter to måneder med styrketrening. Etter to nye måneder med en roligere treningsperiode hadde de kun mistet 23 prosent av styrken.

Økt muskelmasse øker forbrenningen din

Hvileforbrenningen din henger blant annet sammen med hvordan kroppen din er bygd opp - hvor mye fett og muskler den består av. Trening i seg selv er med på å øke forbrenningen og de som har mer muskler forbrenner mer og har høyere forbrenning under hvile. Kroppen din bruker rett og slett mer energi på å opprettholde kroppen, og den bruker mer energi på å opprettholde muskler enn fett.

Muskelkropp

Hos en voksen person utgjør musklene nesten halvparten av kroppsvekten, cirka 35-40 prosent, avhengig av alder, kjønn, arv, ernæring og treningstilstand.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.