RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

VLCC-markedet kraftig opp

Sist oppdatert:
Stortankratene bunnet i slutten av forrige uke, men et nytt kraftig momentum er under oppbygging og ratene steg markert utover mandagen
Ifølge befraktningsmeglere iMarkedet har snakket med tirsdag morgen ligger ratene nå på worldscale 95 og er vei til å bli tresifret for reiser østover fra den Arabiske Gulf. Det betyr rater på godt over 50.000 dollar dagen, mens de så sent som fredag lå i området 43-44.000 dollar pr. dag.

Vestover kvoteres det nå rater over worldscale 90, opp fra ws 70 så sent som på fredag. Dermed har ratene på timecharterbasis dratt seg opp fra knappe 45.000 dollar dagen til over 60.000 dollar dagen.

Oppgangen er også i ferd med å stramme opp VLCC-markedet i Vest-Afrika, men det er foreløpig ingen klare slutninger.

- Vi ser et voldsomt momentum i VLCC-markedet nå, og vi forventer at oppgangen fortsetter i dag, og at ratene kan toppe ws 100 i Vest-Afrika og østover fra Gulfen, sier en megler til iMarkedet.

Han peker mot at andre kvartal er i ferd med å bli historisk sterkt.

- Vi har ikke hatt en eneste dag hvor ratene har vært under 40.000 dollar dagen. Ser man bakover de siste 10-15 årene er dette meget sterkt, sier han til iMarkedet tirsdag morgen.

- Vi mener bunnen nå fundamentalt sett er passert og at det blir hyggelig utover i kvartalet og sommeren, sier en annen skipsmegler til iMarkedet.

- Befrakterne er nå noe mer villig til å slutte, etter å ha sittet på gjerdet lenger enn ventet, sier han.

Det er slutninger i begynnelsen av juni og tampen av mai som nå sluttes. Blant slutningene er Knightsbridge skipet Mayfair, som får ws 90-92,5 fra Gulfen til US Gulf, alternativt Europa. Østover er 2004-bygde Rokkosan sluttet på ws 94 til Sør-Korea og laster 2. juni, og 1989-bygde Eastern Jewel har fått ws 92,5 fra Basra til Japan, skipet laster 3. juni.

Fakta:

Frontline eier og/eller opererer en flåte på 39 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip. I tillegg ligger det 1 VLCC i datterselskapet Golden Ocean, disse går på lengre kontrakter til befraktere.

Nordic American Tanker Shipping eier tre suezmax'er som frem til oktober 2004 går på kontrakter til Shell med en garantert minimumsrate på 22.000 dollar dagen.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere