VLCC-ratene gjør et byks

Ratene i VLCC-markedet i Midtøsten tok sats i går, spesielt vestover hvor det nå er bekymringer i forhold til forsinkelser i lossing til USA på grunn av orkanen Ivan

19.05.08 00:45

Ifølge befraktningsmeglere iMarkedet har vært i kontakt med steg VLCC-raten fra den Arbiske Gulf til USA og Vesten med omkring 20 worldscale punkter i går kveld. Tidligere på dagen hadde raten ligget på ws 80, men endte på ws 100 i går kveld.



Også til Fjerne Østen steg ratene fra Gulfen i går kveld, og det sluttes nå på ws 105, opp 5 punkter fra tidligere på dagen onsdag.



Orkanen Ivan som nå er på full fart mot gulfkysten av USA har ført til forsinkelser i lossingen av VLCC'er blant annet med offshoreterminale LOOP. I et allerede stramt VLCC-marked kan dette føre til ytterligere tilstramming sammen med et overraskende stort fall i de amerikanske råoljelagrene i forrige uke.



Ifølge Fearnleys ukentlige markedsrapport så har det de to siste dagen vært en økning i aktiviteten i Midtøsten etter en heller rolig utvikling den siste uken.



Det er imidlertid fortsatt god tilgang på ledig tonnasje i Gulfen de neste 30 dagene, Fearnleys teller 58 skip som er ventet ledige i perioden, mot 52 uken før. Markedet er imidlertid på full fart mot vinteresesongen med sesongmessig økt etterspørsel.



Suezmax-markedet har den siste uken merket en noe svakere trend tross noe økende aktivitet. Ratene fra Vest-Afrika til USA har falt med 12,5 punkter til ws 142,5, mens ratene i det Indre Middelhav har kommet ned 5 punkter til ws 135 den siste uken.



Fakta:

Frontline/Ship Finance eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip.



Nordic American Tanker Shipping eier tre suezmax'er som frem til oktober 2004 går på kontrakter til Shell med en garantert minimumsrate på 22.000 dollar dagen.



VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.



ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.



Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.



VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.



Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.



Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).



Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.