RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

VLCC-ratene siger nedover

Sist oppdatert:
Supertankerne har den siste uken slitt med liten aktivitet, og her som andre steder gjør tyngdekraften seg gjeldende
Skipsmeglerhuset P.F. Bassøe noterer en ny treg uke for VLCC'ene i de Arabiske Gulf uten vilje fra verken befraktere eller redere til å ta en bestemt posisjon. Det gjør VLCC-markedet sakte men sikkert har sett ratene falle som følge av den trege aktiviteten.

Manglende aktivitet betyr opphopning av ledige skip i Gulfen med tilhørende økning i presset på ratene. VLCC-raten fra den Arabiske Gulf til Fjerne Østen har falt 17,5 poeng til worldscale 200 den siste uken, men raten tilsvarer fortsatt meget hyggelige 131.000 dollar pr. dag. Trenden i Gulfen betegnes som svakere.

Vestover fra Gulfen har ratene kommet ned 10 poeng til ws 145, 112.300 dollar pr. dag.

Kun i Vest-Afrika har det vært nok fart til å holde markedet oppe. Det sluttes fortsatt på ws 175, eller 114.800 dollar pr. dag til US Gulf.

VLCC'ene har fått drahjelp av et aktivt suezmax-markedet i Atlanterhavet med stigende rater. Suezmax raten fra Vest-Afrika til USA er opp 32 poeng til ws 267,5, eller 90.000 dollar pr. dag på timecharterbasis.

I det indre Middelhav har ratene steget nye 35 poeng til ws 295, eller 142.300 dollar pr. dag.

Fakta:

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere