RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

VLCC-ratene skal til nye rekordnivåer

Sist oppdatert:
VLCC-raten dundret videre sist uke, og det er nå gjort slutninger som tilsvarer en dagrate på 140.000 dollar dagen fra Midtøsten til Fjerne Østen, men det stopper ikke her
Ifølge skipsmeglerhuset P.F. Bassøes ukentlig markedsrapport brøt ratene gjennom worldscale 200-nivået for reiser med VLCC'er fra Midtøsten til Fjerne Østen sist uke, men utsiktene er til ytterligere oppgang.

- Med kun en håndfull skip igjen for første halvdel av november, og enda en uke igjen før nye lastedager er bekreftet, kan VLCC-markedet være klart til å flytte seg videre opp i rekordområder, skriver Bassøe.

De siste slutningene rapportert er på ws 200-205 fra den Arabiske Gulf som tilsvarer timecharterrater på 135.000-140.000 dollar dagen. For en uke siden lå ratene på ws 170. Vestover fra gulfen har ratene steget fra ws 127,5 til ws 145, som tilsvarer 116.500 dollar dagen.

De høyeste ratene på timecharterbasis er imidlertid å finne i Vest-Afrika, hvor det nå sluttes VLCC'er til US Gulf på voldsomme 155.600 dollar dagen. Det tilsvarer ws 225, opp 45 punkter fra uken før.

I suezmaxmarkedet puster markedet nå ws 300-nivået i ryggen igjen. Fra Vest-Afrika til østkysten av USA ligger raten nå på ws 290, opp nye 40 punkter. Raten tilsvarer nær 100.000 dollar dagen.

Det er i det Indre Middelhav og Svartehavet de høyeste T/c-ratene er å finne, med ws-rater på 280, skuffer suezmax'ene inn 127.000 dollar pr. dag.

Det er stor aktivitet med rater som nå er nær rekordene fra januar i år. Det er ifølge Bassøe ventet videre oppgang som følge av mangel på moderne tonnasje.


Fakta:

Frontline/Ship Finance eier og/eller opererer en flåte på 40 VLCC'er, og 27 suezmax'er og suezmax kombinasjonsskip.

Nordic American Tanker Shipping eier tre suezmax'er som frem til oktober 2004 går på kontrakter til Shell med en garantert minimumsrate på 22.000 dollar dagen.

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere