*Nettavisen* Nyheter.

Voi-sjefen vil ha mer regulering av elsparkesykler i Oslo

Illustrasjonsbilde.

HANDLEKRAFT: Sjefen for elsparkesykkeloperatøren Voi mener Oslo-politikerne ikke gjør nok for å regulere næringen. Illustrasjonsbilde. Foto: Gorm Kallestad (NTB scanpix)

Sjefen for elsparkesykkeloperatøren Voi, Christina Moe Gjerde, mener Oslo-politikerne ikke gjør nok for å regulere næringen. – Vi savner handlekraft, sier hun.

I Oslo sentrum og bydelene rundt flommer det nå over av elsparkesykler fra en rekke ulike operatører.

I flere byer rundt om i Europa er næringen regulert, men det er den ikke i Oslo. I Dagens Næringsliv etterlyser nå Voi-sjef Christina Moe Gjerde at myndighetene tar mer grep.

Les også: Tilbyr elektrisk sparkesykkel til én krone i minuttet – uten oppstartskostnad

Hun sier at ingen av de kommersielle aktørene alene er tjent med å få på plass ordnede forhold, og at alt nå kun handler om å bli størst. Hun mener samtidig at politikerne ikke henger med på den raske utviklingen som skjer.

– Ansvarlige aktører har de siste 15 månedene etterspurt regulering og ordnede forhold, til forskjell fra Uber-modellen, og dette burde man utnyttet. Byråkratene i kommunen er overlatt til seg selv uten et godt nok mandat. Vi savner politisk lederskap og handlekraft, sier Gjerde.

Voi ønsker seg blant annet en lisensordning med tilrettelagt parkering.

Les også: Hver fjerde nordmann vil ha totalforbud mot elsparkesykler

Samferdselsbyråd i Oslo Arild Hermstad (MDG) sier at kommunen jobber med å tilrettelegge for parkeringsløsninger. Samtidig ber han regjeringen om å komme på banen.

– Det er gøy med sparkesykler, vi trenger at regjeringen gi oss muligheten til å regulere dette så det ikke blir kaos eller trafikkfarlig, sier han.

(©NTB)

Les mer: Vil at Oslo-beboere skal kjøre el-sparkesykkel også om vinteren

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag