RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Voldsom handelsøkning i "papirfrakter"

Sist oppdatert:
Handelen med derivater for tank- og tørrlastskip gjorde et nytt kraftig hopp i januar på shippingbørsen Imarex i Oslo
Imarex som er den eneste regulerte markedsplassen for shippingderivater i verden kan glede seg over en enorm interesse for spekulasjon og sikring gjennom kjøpt og salg av futureskontrakter.

Starten på året har vært knallsterk for Imarex som kan vise til en økning på 41 prosent i antallet omsatte børsposter innen tanksegmentet sammenlignet med desember i fjor. Kraftig oppgang også for tørrlastkontrakter, opp 31 prosent fra desember til januar. Hver børspost tilsvarer 1.000 tonn frakt.

Målt ved antallet handler er oppgang enda sterkere. Det ble i januar gjort 573 futureskontrakter inne tank på Imarex, 91 prosent flere enn i desember. Samlet for desember i november i fjor var volumet på 690 transaksjoner.

Samlet verdi på kontraktene gjort for tankmarkedet i januar var 264,6 millioner dollar. Det ble handlet tørrlastkontrakter for en samlet verdi på 125,1 millioner dollar.

Forventer betydelig vekst

Både Imarex og clearinghuset NOS forventer en betydelig vekst i frakderivatmarkedet fremover. Dette var blant annet bakgrunnen for at Imarex med flere i januar gikk inn med mer egenkapital i NOS, som nå har over 100 millioner dollar i tilgjengelige midler.

- Vår jobb er å tilby det mest effektive markedet for papirfrakt, sier adm. direktør Tom Mortensen ved Imarex i en kommentar.

Han forventer at Imarex i løpet av året vil få på plass et større antall nye medlemmer samt lansere flere nye futuresprodukter.

Imarex skal etter planen noteres på Oslo Børs.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere