RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vær forsiktig med søtsaker

Foto: Thinkstock
Ernæringsfysiolog gir råd om kosthold for gravide.

(SIDE2): Når du er gravid, er det viktigere enn noen gang å få i seg de riktige næringsstoffene. Dersom mor er feilernært, blir den kommende verdensborgeren det også.

Ernæringsfysiolog Lise von Krogh forteller at det er viktig å holde seg unne for mye søtsaker. Selv om man spiser for to, så betyr ikke det at man skal spise for to voksne.

Sjekk Side2s babyspesial her

Næringstett kosthold
– Et normalt sunt kosthold vil dekke behovet for de fleste næringsstoffene, så fremst du er noenlunde forsiktig med søte og fete saker. Kostholdet bør være næringstett, altså sunt og rikt på vitaminer og mineraler. Selv om kroppen også trenger energi, trenger du ikke legge til deg et «godterikosthold», sier hun.

– Generelt bør gravide kvinner sørge for å få i seg nok energi, protein, omega-3-fettsyrer, vitaminer og mineraler. Særlig i den siste delen av svangerskapet. Du bør være spesielt oppmerksom på å få i deg nok jern fra kosten. Noen kvinner kan trenge jerntilskudd, men det bør anbefales av legen, sier von Krogh.

Jernkilder
En god jernkilde er grovbrød med kjøttpålegg eller leverpostei. Litt paprika på toppen gir vitamin C som fremmer jernopptaket. Barnebrunost, som er tilsatt jern og kan også benyttes.

Kjøtt og fisk er generelt gode kilder til jern. Spiser du mat som inneholder vitamin C i tillegg vil også jern fra brød, korn og andre matvarer lettere tas opp i kroppen. Gode kilder til vitamin C er for eksempel appelsin og appelsinjuice, kiwi, paprika, brokkoli, jordbær og andre bær, frukter og grønnsaker.

Vitamin D
Om vinteren bør du også sørge for å få i deg nok vitamin D, siden solen ikke er en kilde på denne siden av året. Vitamin D hjelper kroppen med å ta opp kalsium. Vitamin D finnes i ekstra lettmelk, fet fisk, tran og beriket margarin.

Promotion:
Dr Greve Pharma på Facebook:
Still dine spørsmål til en farmasøyt eller jordmor.

Forebygg fødselsskader
– I forkant av graviditeten og i løpet av de tre første måneden må du ta tilskudd av folat (400 mikrogram), men det er fint også å få i seg folat fra maten i tillegg. Folat forebygger fødselsskader. Dette B-vitaminet finnes i spinat og grønne grønnsaker, persillerot, appelsin, bønner, leverpostei og grove kornvarer, sier ernæringsfysiologen.

– For øvrig er det ikke så mye som skille kostholdet til gravide fra ikke-gravide. Spis grønt, grovt og gunstig er det beste rådet.

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

Det er selvfølgelig noen matvarer som ikke er så bra for gravide.

Dette er matvarer som kan inneholde parasitter, bakterier og miljøgifter:
Rått kjøtt inkl. speket og gravet mat og rå fisk og rakefisk.

Hval- og selkjøtt.

Store ferskvannsfisk; gjedde, abbor over 25 cm, ørret og røye over 1 kilo.

Hai, sverdfisk og stor/fersk tunfisk (tunfisk på boks er ok) og blåkveite over 3 kilo.

Innmat fra krabbe, fiskelever, svolverpostei, krabbepostei o.l.

Upasteurisert melk og ost som er laget av denne melken .

Muggoster og myke/halvmyke oster .

Alkohol bør unngås.

Promotion:
Dr Greve Pharma på Facebook:
Still dine spørsmål til en farmasøyt eller jordmor.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere