RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Vrakdel i Indiahavet trolig fra Boeing 777

Politi bærer på en uidentifisert vrakdel som ble funnet i Det indiske hav.
Politi bærer på en uidentifisert vrakdel som ble funnet i Det indiske hav. Foto: Yannick Pitou (Afp)
Sist oppdatert:
Flydelen som er funnet i Indiahavet, stammer trolig fra en Boeing 777. Eksperter jobber på spreng for å slå fast om den kommer fra det malaysiske flyet som forsvant i fjor.

Vrakdelen ble funnet på ei strand på den franske øya Reunion øst for Madagaskar onsdag og skal undersøkes av franske, malaysiske og australske eksperter.

En av Boeings egne inspektører er blant etterforskere som har identifisert den to meter lange klaffen som en del av bakkanten av en 777-vinge, sier en amerikansk tjenestemann til nyhetsbyrået AP.

Malaysia Airlines' MH370-fly som forsvant i fjor, var en slik modell.

– Det er høyst sannsynlig en vingeklaff fra en Boeing 777. Hovedetterforskeren vår har fortalt det, sier Malaysias visetransportminister Abdul Aziz Kaprawi.

– Uansett hvilken vrakdel som er funnet, må den verifiseres før vi kan bekrefte om den tilhører MH370, sier samferdselsminister Liow Tiong Lai.

Avventer

Havstrømmene kan ha ført vrakresten fra flyet langt av gårde fra et opprinnelig ulykkessted, påpeker havforskere, mens andre maner til forsiktighet.

Det har nemlig gått ned fly i regionen tidligere, blant annet et sørafrikansk Boeing 747 ved Mauritius i 1987. Men kun ett Boeing-fly av typen 777 er antatt å ha forulykket sør for ekvator, nemlig MH370.

Pårørende holder seg avventende.

– Det kommer ikke fra en offisielt bekreftet kilde. Jeg tviler på at det stemmer, sier kinesiske Liu Dongliang, som hadde broren med i flyet som forsvant i fjor.

– Dette er et rykte på linje med andre rykter. Jeg tror det ikke og syns folk skal la være å spre rykter, sier Chen Pu til DPA om flyet kona hans reiste med.

Mysterium

Malaysia Airlines-flygingen MH370 forsvant etter avgang fra Kuala Lumpur i Malaysia i mars i fjor. Målet for flygingen var Beijing, og det er fortsatt et stort mysterium hva som skjedde da flyet forsvant.

Det ble ikke oppfanget noe nødsignal fra Boeing 777-maskinen, som hadde 227 passasjerer og 12 besetningsmedlemmer om bord. I januar erklærte malaysiske myndigheter at alle om bord antas å være omkommet.

Fakta: Fakta om Malaysia Airlines MH370

Klikk for å åpne faktaboksen
 

* Fredag 7. mars i fjor forsvant Malaysia Airlines MH370 på vei fra Kuala Lumpur til Beijing.

* Om bord i flyet, en Boeing 777, var 227 passasjerer og 12 besetningsmedlemmer.

* Det ble ikke oppfanget noe nødsignal. Ingenting tyder på at noen om bord i flyet hadde et motiv for å kapre det.

* Letingen ble konsentrert om et havområdet på 60.000 kvadratkilometer sør i Indiahavet, da satellittdata indikerte at flyet fløy sørover etter å ha avveket fra ruta.

* Letingen, som et blitt ledet av Australia, dekket 40 prosent av området.

* Malaysiske myndigheter har fått kritikk, spesielt fra kinesisk hold, for håndteringen av forsvinningen.

Kilde: NTB

Satellittdata har indikert at flyet satte kursen rett sørover etter å ha avveket fra ruta fra Kuala Lumpur til Beijing.

Strømmer

Letingen etter flyet er etter hvert blitt ledet av Australia, som har gjennomført søk i et stort område i det sørlige Indiahavet, langt unna Reunion. Om vrakdelen viser seg å stamme fra MH370, kan det bli svært vanskelig å slå fast hvor strømmene har ført delen med seg fra.

– Om dette er MH370, har vraket vært i vannet i godt over ett år. Den kan ha beveget seg så langt at det ikke vil gjøre det enklere å stedfeste nøyaktig hvor flyet er, sier Australias visestatsminister Warren Truss.

Men vingedelen er trolig merket med delnummer som kan spores, slik at opphavet i det minste kan fastslås.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere