RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Splash News (Splash News)

Vraket konkurrentenes biler

Etterpå betalte Audi flere millioner for å vise det hele på TV.

(SIDE2): Super Bowl er en av verdens største sportsbegivenheter og man regner med at over 100 millioner TV-seere følger med på showet.

Les også: Første opptreden etter drapene

Kriserammet pauseunderholdning
Det gjør dette også reklamen man kan kjøpe under TV-sendingen svært attraktiv.

Tidligere har man regnet at 30 sekunder reklametid under Super Bowl koster rundt 3 millioner dollar, eller i overkant av 20 millioner kroner.

Nå har finanskrisen rammet USA og resten av verden til de grader.

Det medfører at flere av de største annonsørene har uteblitt i år, deriblant General Motors, Ford og Chrysler som er blant konsernene som tidligere har brukt mye penger i forbindelse med amerikansk fotball.

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

Satser på ny suksess
Flere amerikanske aviser melder også at finanskrisen har bidratt til at reklametiden under Super Bowl var billigere i år, og at 30 sekunders sendetid var priset til rundt 16,7 millioner kroner.

Audi kjørte under Super Bowl i 2008 en reklamefilm der de parodierte filmen Gudfaren. Dette medførte at trafikken på deres nettsider økte med 200 prosent.

Bilgiganten valgte derfor å satse også i år, og nok en gang gjør de det med en god porsjon humor.

De har for anledningen hyret inn skuespilleren Jason Statham som for mange er mest kjent fra de tre filmene om «The Transporter».

Les Side2s intervju med Jason Statham: - Jeg elsker å være actionhelt

Parodi på seg selv
I disse filmene spiller han hardhausen Frank Martin som kjører en Audi som aldri svikter han.

Nå har de tatt samarbeidet et steg videre, og i reklamefilmen som ble vist i går kan man se Statham i kjent stil.

I en actionfylt reklamesnutt på rundt ett minutt kan man se hvordan Jason Statham forsøker å unnslippe sine forfølgere i bilmerker som Mercedes, BMW og Lexus.

Disse holder ikke mål, og det er først når han slår kloa i en ny Audi A6 at han får kontroll over situasjonen.

Mye omtale
Statham har fått tilnærmet kultstatus mange steder på grunn av «The Transporter»-filmene, og så langt ser det ut som et smart valg av Audi.

Et søk på «Jason Statham» på Google news gir mange tusen treff. Den allerede mye omtalte reklamefilmen ser du i videovinduet under.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere