RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Westerdals-verk skaper bruduljer

Sist oppdatert:
For å finansiere studieturen til Barcelona, lagde eleven i andre klasse på Westerdals en parodisk kalender med dristige bilder av andre elever. Det var helt greit inntil klassekameratene oppdaget hvor mange som ble trykket opp...

Den 21. oktober dro Westerdals reklameskole på studietur til Barcelona. For å finansiere turen måtte de enkelte elevene finne på kreative måter å skaffe inntektskilder.

Erling Løken Andersen i andre klasse på reklameskolen kom opp med ideen å lage en kalender med andre elever. Han fikk med seg en fotograf og satte sammen 12 dristige bilder av tildels avkledde studenter og studiner.

I utgangspunktet var alt greit, de andre elevene hadde stilt frivillig opp på bildene og visste at den ville bli solgt for å skaffe penger til turen. Det de ikke visste var omfanget.

- Vi gjorde ulike ting for å samle inn penger. En var å produsere en kalender vi stilte opp på. Vi var sikre på at den skulle selges internt på reklameskolen. Ingen av oss hadde tenkt at noen andre ville ha interesse for den, sier andreklasse-elev Eli Solheim som er en av damene avbildet i kalenderen.

Problemet var at Andersen trykket kalenderen opp i hele 1.000 eksemplarer som skulle selges til venner og interesserte og folk generelt i reklamebransjen.

- I tillegg fikk vi vite at han gjorde en avtale med Kort Sagt for å trykke opp postkort på tre av motivene. De skulle trykkes i 50.000 kopier hver og spres over hele byen, sier Solheim som var en av de tre "modellene" som skulle spres via postkort.

- Alle synes dette var kritikkverdig. Noen reagerte mer alvorlig enn andre, spesielt i forhold til hva slags bildemotiver som ble lagt inn i kalenderen. Alle som var involvert reagerte på prinsippet om at vi ikke ble spurt på forhånd, sier hun.

Andersen innrømmer at det har kommet reaksjoner i etterkant.

- Flere av modellene i kalenderen reagerte på bruken av bildene og hevder at det ikke ble innhentet noen form for godkjennelse fra dem til å bruke bildene. De ble sure i ettertid og noen av dem er jeg ikke på talefot med i dag, sier han.

- Vi har kanskje gjort noen formelle feil når det gjelder produksjonen av kalenderen, men vi regnet med at det ville være lettere å få tilgivelse enn tillatelse, sier Andersen som utdanner seg til en fremtid som AD i reklamebransjen.

Men er det ikke ganske grunnleggende at du henter inn tillatelse til bruken av bildene på forhånd? Du kan vel ikke benytte slike prinsipper i arbeidslivet?

- Det er noe man selvfølgelig må tenke på. Det kan jo gå utover jobbsøkingen i et tøft marked, medgir Andersen som allerede i dag jobber i et reklamebyrå ved siden av Westerdals.

Han understreker at kalenderen er ment som en parodi på kalenderformatet, og at den ikke er gitt ut for å støte noen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere