Ifølge TV2.no måtte et Widerøefly med 17 passasjerer om bord måtte nødlande i Bodø mandag formiddag.

- Pilotene fikk indikasjoner på at den ene motoren hadde varierende oljetrykk og valgte å be om prioritert landing, sier Richard Kongsteien, kommunikasjonsdirektør i Widerøe, til tv2nyhetene.no.

- Det var snakk om en pakning i motoren, en gummipakning, som lakk. Det var ikke mye, men som en følge av dette ble den ene motoren slått av, sier Kongsteien til Nettavisen.

Han avviser at dette har noe som helst med asken å gjøre.

- Det har ikke noe med asken å gjøre. Det er helt usannsynlig. Men det var også det første jeg lurte på, da jeg hørte om hendelsen, sier Kongsteien til Nettavisen.

Flyet landet trygt på Bodø lufthavn, drøyt femten minutter forsinket.

Dash-8 maskinen er tatt ut av tjeneste og sjekkes av mekanikere på flyplassen i Bodø.

- Man bytter nå pakning, fyller på olje, og så er det opp og fly igjen, sier Kongsteien.

Kongsteien sier til Nettavisen at de 17 passasjerene tok nødlandingen bra.

- De tok det bra. De fikk all tilbud om en prat etterpå, men gikk all hver til sitt, sier Kongsteien.

Han opplyser til Nettavisen at Widerøe på mandag har 28 fly i sving.

Åpnet for flytrafikk
Avinor åpnet mandag morgen luftrommet helt opp til Øst-Finnmark.

- Luftrommet over Norge er nå åpnet for flytrafikk til og med Berlevåg i Finnmark og videre mot Svalbard. Luftrommet lengst øst i Finnmark, som omfatter lufthavnene Kirkenes, Vadsø, Vardø og Båtsfjord - er fortsatt ikke tilgjengelig på grunn av askeskyen, opplyser Avinor.

Det betyr at luftrommet over Oslo Lufthavn, Gardermoen (OSL), Kjevik, Torp og Rygge nå er åpent.

- Det kommer fortsatt til å være en prioritering av hva slags trafikk som avvikles i de delene av luftrommet som nå er åpnet. Ambulanseflyginger vil bli prioritert. Det er med andre ord ikke åpnet for avvikling av alle ruter, melder Avinor.

Avinor opplyser at passasjerer må forholde seg til flyselskap og reisebyrå for nærmere informasjon om den enkelte flight.

SAS ber også om at reisende bruker nettsidene og Facebook-profilen til selskapet når de søker informasjon.

- Prognosene indikerer at det er overveiende sannsynlig at offshoretrafikken og luftrommet som trafikkeres av denne type flygninger må stenge kl 14 lokal tid. Prognosen for kvelden, tilsier nå at skyen kommer inn over syd og vestlandet, samt midt-Norge. Stuasjonen vurderes fortløpende på grunnlag av data fra Vulcanic Ash Advisory Center i London (MET Office) , som utarbeider utbredelseskart og prognoser for utbredelse av vulkansk aske. Prognosene utgis hver 6. time. Disse danner grunnlaget for beslutninger i alle land i Europa om hvilke deler av deres luftrom som skal stenges for luftfart, opplyser Avinor.