Gå til sidens hovedinnhold

With a little help from our Friends

Har du 3,4 millioner kroner kan du bruke dem på en reklamespot før en av episodene i Friends på NBC. Kanalen sender alle de tre programmene med dyrest reklametid.

Fagbladet Advertising Age har gjennomgått de nasjonale TV-nettverkene på jakt etter de programmene med dyrest reklametid.

Det er kanalen NBC som går av med "seieren". Alle de mest populære programmene, blant annonsørene, er å finne på kanalen. Helt på toppen finner vi "Venner for livet", en spot før, under eller etter den serien koster i snitt 3,4 millioner kroner, dermed kan man trygt si at serien har vært lønnsom for NBC. Serien er inne i sin siste sesong og sendes også på norske TV 2.

Nummer to på listen er komiserien "Will & Grace", som også sendes på NBC. En spot før den serien (som i Norge sendes på TVNorge) koster litt over tre millioner kroner, mens det koster 2,9 millioner kroner for reklameplass i forbindelse med "Akutten", også den en serien på NBC.

Nummer fire på listen er den amerikanske utgaven av "Robinson", "Survivor", hvor det koster drøyt 2,8 millioner kroner for en reklamespot. Serien sendes på NBCs konkurrent CBS. Ifølge AdAge sende syv av de programmene på topp ti-listen på torsdag kveld.

- Det bekrefter validiteten av "torsdags-teorien", sier Ann Brill, visepresident og ansvarlig for programplassering hos Carat.

1. Friends (NBC) $473,500

2. Will & Grace (NBC) $414,500

3. ER (NBC) $404,814

4. Survivor (CBS) $390,367

5. Scrubs (NBC) $360,950

6. Coupling (NBC) $316,400

7. CSI (CBS) $310,324

8. The Simpsons (Fox) $296,440

9. 24 (Fox) $292,200

10. Monday Football (ABC) $272,867

Reklame

Black Week: De beste kuppene du gjør på Fjellsport-salget