RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Yara med miljøsatsning

Sist oppdatert:
I dag ble det kjent at Yara skal tilby miljøløsningen AdBlue. Les mer her
I dag ble det via en pressemelding klart at Yara skal tilby miljøløsningen AdBlue, som gjør det mulig å overholde de nye miljøkravene fra EU som trer i kraft i oktober. Denne miljøsatsingen skal de nærmeste årene redusere de helseskadelige utslippene fra tungtransport i Norge og Europa.

De nye miljøkravene fra EU (Euro IV), blir også gjeldende i Norge og skal omfatte alle nye tunge kjøretøy som kommer på veien. Årlig forekommer betydelige utslipp av de natur- og helseskadelige nitrogengassene NO og NO2, også kalt NOX. Konsekvensene av slike utslipp er blant annet luftveislidelser. Når det gjelder luftforurensning i større byer, antas NO2 og svevestøv å utgjøre største risiko for helseskader.

I samarbeid med Hydro Texaco åpnet Yara i dag den første norske stasjonen for fylling av miljøløsningen AdBlue. Stasjonen er stasjonert på Filipstadkaia i Oslo. Yara har som mål at i løpet av de neste 2-3 årene skal nettet av stasjoner som tilbyr selskapets Adblue-løsning være landsdekkende.

AdBlue er en væske som ved hjelp av en katalysator fjerner en stor del av NOX-utslippene fra dieselmotorer. Etterbehandling av eksosen omgjør de skadelige utslippene til ufarlig vanndamp og nitrogen som er en naturlig del av den luften vi puster inn.

Åpningen av den nye AdBlue-stasjonen på Filipstadkaia representerer startskuddet for en miljøsatsing som vil gi renere luft der folk bor og ferdes. Den vil også gjøre det lettere å nå det nasjonale målet om 30 prosent NOX-reduksjon innen 2010. Når EUs utslippsregulering Euro V trer i kraft i oktober 2009 vil NOX-utslippene fra nye, tunge kjøretøyer måtte reduseres med 60 prosent fra dagens nivå.

- Dette er først og fremst en merkedag for miljøet. Gjennom åpningen av den første stasjonen for fylling av AdBlue er vi klare til å hjelpe transportbransjen med å møte de nye, strenge miljøkravene fra EU. Resultatet er at vi får renere luft i nærmiljøene der hvor tyngre kjøretøy ferdes. Vår ambisjon er at AdBlue skal være tilgjengelig i hele Europa, slik at lastebiler og busser enkelt kan gjøre sine kjøretøy miljøvennlige i tråd med de nye kravene, sier Thorleif Enger, konsernsjef i Yara.

En rekke aktører, som kjøretøyprodusenter og kjemiselskaper, har gått sammen om å utvikle en teknologi for hvordan de nye miljøkravene kan møtes. De fleste lastebilprodusentene, som Mercedes, Volvo, DAF, Iveco, Renault og MAN har valgt en teknologi som krever en oppgradert spesialversjon av gjødseltypen urea for å redusere utslippene.

- Vi har hatt en tett dialog med lastebilprodusentene og lagt det som grunn for satsningen. Vi ser for oss en sterk vekst i årene fremover og dette er en stor mulighet for Yara, sier John Arne Ulvan, assisterende direktør i Yara.

Yara er Europas ledende produsent av urea, og selskapet har deltatt aktivt i det langsiktige arbeidet med å utvikle miljøløsningen som nå blir tatt i bruk. Allerede i år vil det åpnes fem nye stasjoner for fylling av Yaras AdBlue-løsning i Norge. Dette føyer seg inn i rekken av nye stasjoner som Yara og samarbeidspartnere allerede har åpnet i Nederland, Tyskland og Storbritannia, og flere vil komme i nær framtid.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere