Gå til sidens hovedinnhold

Derfor sprekker treningsmålene

Klarer du ikke holde nyttårsforsettene? Dette gjør du for å nå dine mål.

(SIDE2): - Et klassisk nyttårsforsett er at man skal begynne å trene, eller trene mer. Men dette målet sier egentlig alt og ingenting – har du et mål må du definere det konkret. For eksempel at du skal trene minimum to ganger i uken, bestem hvor lenge du skal trene og hva slags type trening du skal gjennomføre. Jo mer konkret et nyttårsforsett er, desto mer forpliktende blir det, sier motivator og daglig leder Kate Elin Søyland i Åpen Dialog i Sandnes til Side2.

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden nå!

Blanke ark
Hun understreker at tradisjonen med nyttårsforsett er fint med tanke på at vi går inn i et nytt år med nye muligheter og anledning til å starte med blanke ark.

Nyttårsforsett er en uttrykt mål, plan eller ønske for det nye året. Det kan være å begynne med noe nytt, slutte å gjøre noe, kutte uvaner eller etablere nye vaner for å gi seg selv en høyere livskvalitet.

Vanlige nyttårsforsetter er ofte for eksempel å begynne å trene, gå ned i vekt, spise sunnere, stumpe røyken, være mer sosial, spare penger eller jobbe mindre.

Hvis vi virkelig vil endre livsstil, hvorfor klarer vi ikke holde nyttårsforsettene?

- For det første kan det være smart å sjekke ut hva som har gått galt før. Alle har hatt små eller større mål når det gjelder jobb eller privat, Du bør tenke ut om det er en rød tråd – hvor detter du av? Gir man opp tidlig kan det være at man mangler indre motivasjon. Mange lar seg også styre etter følelsene, og de svinger jo. Da er det lett å falle tilbake til gamle mønster, og skylde på vær eller dagsform for å droppe målene. I tillegg mangler mange en plan B, sier Søyland.

Klassiske feller
Motivatoren ramser opp følgende klassiske feller å gå i når du setter deg nyttårsforsetter:

- Målet er for vagt definert.

- For høyt mål eller for lite mål eller enda verre – det er ikke ditt mål. Kanskje det egentlig er kjæresten din som vil at du skal begynne å trene? Det kan skape stress eller kjedsomhet, og ofte bare en halvhjerta innsats.

- Du går for hardt ut og da renner målene ut i ingenting før atferden er blitt endret.

- Du overlater motivasjonen, initiativ og progresjon til dagsform og tilfeldige følelser der og da– det vil si at du styrer etter svingende følelser.

- Ingen plan B når motivasjonen daler – du ber om å mislykkes, vips er du tilbake til startstreken.

- Du fokuserer for mye på hva du må forsake, i stedet for å ha hovedfokus på gevinsten -hva du oppnår

- Du leter etter måter å rettferdiggjøre en sprekk eller to (og som ofte blir det da flere..) unnskyldninger for å la være å fullføre målene kan være at det er så travelt på jobb nå, jeg fortjener et skikkelig måltid nå, i morgen passer det bedre - over helga!

Suksess
Hvordan skal du klare å oppnå dine ønskede forandringer i 2010? Her er oppskriften for suksess, ifølge Søyland.

- Finn et mål som gir deg tenning! Ønsker du et resultat over det middelmådige trengs tenning, lidenskap og en selvgående indre motivasjon. Men husk at det er naturlig at motivasjonen svinger.

- Skriv ned nyttårsforsettet ditt. Å ha noe skriftlig er ofte mer forpliktende enn å snakke ut i løse luften. Plasser målet på kjøleskapet, nattbordet eller som startside på PC-en, slik at du får en daglig påminnelse.

- Kartlegg tidligere mageplask. Hva gikk galt? Hvorfor? Hva er det viktigste å lære av det? Hvordan konkret forhindre at det skjer igjen? Innrøm de faktiske forhold i her og nå-situasjonen; Å ha en åpen dialog med deg selv frigir energi samtidig som du får gratis selvinnsikt på kjøpet.

- Belønninger som smaker; sett opp attraktive belønninger og konsekvenser som svir tilstrekkelig. Slik struktur hjelper deg å nå ditt mål uavhengig av dagsform og motivasjon.

- Skaff deg en god motivator; involver en venn, kollega eller profesjonell motivator. Da forplikter du deg mer.

- Sett delmål

- Og ikke minst, Ha det moro underveis!

Lær spansk med ny metode!

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden nå!

Kommentarer til denne saken