Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) har nå offentliggjort salgstallene for nye biler for året som ligger bak oss. Den viser at bilsaget i fjor ble betydelig høyere enn året før, med en oppgang på over 8 prosent - nærmere bestemt totalt 138.345 nye biler registrert.

Det betyr at det i fjor ble solgt i snitt nesten 16 nye personbiler hver eneste time, hver eneste dag - inkludert helger.

Av disse bilene var 75,7 prosent dieselbiler, mens det i årets siste måned - den siste før økte dieselavgifter - var hele 79,8 prosent dieselbiler. Det er grunn til å tro at dette tallet vil bli vesentlig mye lavere i år.

Kraftig nedgang i CO2-utslippet

Det som mange nok vil glede seg over er at selv om bilsalget virkelig har skutt fart, fortsetter CO2-utslippet på nye biler å synke relativt dramatisk. Gjennomsnittlige CO2-utslipp på alle nye personbiler solgt i fjor var 131 gram/km - noe som er en nedgang på hele tre gram.

I 2009 var det tilsvarende tallet 151 gram, og i 2008 var det 158 gram, og i 2006 var det 177 gram. Det vil si at gjennomsnittlig CO2-utslipp har falt med rundt en fjerdedel siden CO2-beregninger ble innført som en del av engangsavgiften. Samtidig har dieselandelen økt fra rundt halvparten til over 75 prosent.

Overraskende nok har vi nordmenn i mindre grad vært ute etter firehjulstrekk. I 2010 var 1/3 av bilene utstyrt med drift på alle fire hjul, mens i fjor var det bare 1/4 biler som hadde det samme.

Golf troner på topp

Når det kommer til hvilke biler nordmenn liker best, troner Golf helt alene på toppen. Hele 7370 nye ble registrert i året som gikk - noe som er nesten 60 prosent mer enn den nest mest solgte bilen i Norge, nemlig nye Passat.

Den store overraskelsen i året som gikk var derimot den vanvittige innspurten til Ford Focus. I årets tre første måneder var ikke bilen en gang på topp 10-listen, men etter at den nye modellen ble leveringsklar på vårparten har salget bare gått en vei. Focus inntok totalt 3.-plassen etter å ha vært Norges nest mest solgte bil i årets fire siste måneder. Bare 171 biler skilte den fra 2.-plassen for året som helhet.

I det hele tatt er det overraskende jevnt mellom bilene på 2. til 5. plass, med Mitsubishi ASX og Volvo V70 på de neste plassene.

For å sammenligne litt: På topplisten i 2010 var Golf på førsteplass, etterfulgt av V70, Avensis, Nissan Qashqai og Ford Mondeo.

Toyota gikk på en smell

Når det kommer til bilmerker, gikk alle bilmerker på topp 10 fram i forhold til salget sitt i fjor, med unntak av Toyota som gikk nesten 10 prosent tilbake. Hovedårsaken til dette er at selskapet ble rammet hardt av jordskjelvet i Japan, som skapte leveringsproblemer. I tillegg har modellutvalget vært preget av få nyheter.

Dette hindrer likevel ikke Toyota fra å innta plassen som Norges nest mest solgte merke, bak Volkswagen.

Den store vinneren i året som gikk er nok derimot Mitsubishi, som har økt salget med nesten 70 prosent fra i fjor, mye takket være elbilen i-MiEv og ASX.