Gå til sidens hovedinnhold

Økonomi-Jeep

Kia Sorento byr på god plass, mengder av utstyr og tekniske spesifikasjoner som ikke står tilbake for konkurrentene, til en svært konkurransedyktig pris. Men holder den mål?

Med Sorento går Kia inn i markedet for store og eksklusive firehjulstrekkere.

Det første som slår oss ved synet av Sorento, er hvor barsk den ser ut. De store ulakkerte støtfangerne, sideskjørtene og hjulbuebeskytterne gir den et røft preg, samtidig som de rene linjene ellers gjør at helhetsinntrykket av bilen blir bra.

Vår testbil har det høyeste utstyrsnivået, og er i tillegg utstyrt med 18 tommers felger og en kufanger, noe som gjør utseendet enda mer imponerende.

Eksklusiv klasse
Innvendig viser Sorento tydelig at den skal konkurrere i et marked med dyrere og mer eksklusive merker. Interiøret er pent og oversiktlig med god plass til både fører og passasjerer, behagelige skinnseter, og en herlig følelse av kvalitet. Treverket trekker imidlertid noe ned på inntrykket; plast-følelsen blir påtrengende.

Førersetet gir en utmerket kjøreposisjon, og på tross av at Sorento er en stor bil er den svært oversiktlig. Bagasjerommet er romslig, og utformingen gjør det også lett å utnytte denne plassen maksimalt. Vår testbil har komplett lyd-, bilde- og navigasjonssystem montert (20.000 kr i tillegg).

Lettkjørt
Ute på veien setter vi raskt pris på den svært gode oversikten vi har bak rattet. Bilen er lettkjørt og behagelig, og motoren og den manuelle girkasse arbeider flott sammen.

Et irritasjonsmoment er den lange tiden det tar fra høyrepedalen går i gulvet til reaksjonen kommer, noe som krever god planlegging i kjøringen. Sorento har et relativt stivt oppsett, noe også de store hjulene bidrar til, og resultatet av dette er kvikk styrerespons, men noe redusert komfort på ujevn vei.

Likevel er det ikke noe problem å kjøre bilen litt aktivt; den er forutsigbar og nøytral, og svarer med understyring og skrik fra dekkene når den presses mot grensen. Trygt og godt, men ikke spesielt inspirerende. Setene er også mer komfort- enn racingorienterte, og kjørestilen legges derfor automatisk til en mer cruisende stil, noe som passer Sorento perfekt.

Stor diesel
Vår testbil har en flott 2,5-liters turbodiesel under panseret, med godt bunndrag og nok kraft til å gi den store bilen akseptable fartsressurser.

Ved gasspådrag høres det at det er en diesel, men i konstant fart forsvinner lyden. Utvekslingen gir et lavt turtall selv i motorveihastighet, noe som bidrar til et lavt støynivå.

Stille er det likevel ikke; vindstøy og støy fra hjulene ødelegger noe av den gode cruising-følelsen bilen ellers gir. Men fjæringskomforten, de trygge og behagelige kjøreegenskapene og det komfortable og luksuriøse interiøret gjør at vi koser oss på tur med Sorento.

4x4
Sorento fås også med to forskjellige bensinmotorer (2,4-liters firesylindret motor på 139 hk og en 3,5-liters V6 på 195 hk ), manuell eller automatgirkasse, og to forskjellige 4x4-systemer. Vår testbil har et helautomatisk system som fordeler kraften ved behov; i utgangspunktet 100% bak, og opptil 50% foran når det trengs.

Det er differensialbrems i bakakselen, og man kan også velge konstant 4x4, eller lavserie ved behov. I praksis fungerer dette svært bra, og ved aktiv kjøring på grusvei er bilen forutsigbar og letthåndterlig. Lavserien gir også utmerket fremkommelighet i røffere terreng, og på tross av dekkene på vår testbil klarer Sorento seg flott i de utfordringene vi gav den.

Konkurransedyktig
Med god plass, et design som vi har stor sans for, kjøreegenskaper som står i stil til den gode komforten i bilen, og alle fordelene som høy bakkeklaring og 4x4 gir, mener vi Kia Sorento fremstår som svært spennende. Prisen kan virke høy for en Kia, men sammenlignet med konkurrentene byr den på gode kvaliteter til en hyggelig pris.

Er du ute etter en fullvoksen 4x4 i denne prisklassen, er Kia Sorento absolutt verdt en prøvetur.

Tekniske data
Kia Sorento 2,5 CRDI Executive

Motorvolum: 2497 ccm
Antall sylindre: 4
Ytelse: 140 hk ved 3800 o/min, 314 Nm ved 2000 o/min
0-100: 14,6 sekunder
Toppfart: 170 km/t
Egenvekt: 1981 kg
Forbruk (blandet): 0,85 l/mil
Pris (veiledende): Kr. 477.000
Pris testbil: Kr. 524.000

Se store bilder her

Reklame

Opptil 50 prosent på Comfyballs