*Nettavisen* Økonomi.

- Bortkastet forsikring

Over 300.000 nordmenn betaler for å forsikre mobiltelefonene sine. Men bør man egentlig det?

24.08.05 21:43

ONSDAG BLE TV 2 HJELPER DEG LANSERT PÅ NETT. SJEKK DEN NYE SIDEN HER.

En mobilforsikring koster mellom 300-500 kroner per år, og skal gi deg en ekstra sikkerhet, skulle du skade eller miste telefonen din. Men de aller fleste mobiltelefoneiere greier seg nok helt fint uten denne typen forsikring.

Dyrt
Flere forbrukerinstanser mener mobilforsikringer, og denne typen småforsikringer generelt, er unødvendige og uforholdmessig dyre. Og dersom du tenker på følgende er det kanskje like lurt å si opp denne forsikringen med det samme:

¿ Dersom mobiltelefonen din blir stjålet eller du mister den kan du i mange tilfeller allerede være dekket gjennom dine øvrige forsikringer, for eksempel innbo- og tyveriforsikringen.

¿ Skulle telefonen din slutte å virke uten at de selv har påf ørt den skade har du ifølge Forbrukerkjøpsloven rett til å få den reparert eller å få en ny telefon.

¿ Når selve forsikringen kan koste opp imot 500 kroner å rlig, og egenandelen du betaler ved uhell kan være 450 kroner, så har du jo nesten betalt 1.000 kroner av egen lomme uansett.

Dessuten viser det seg ofte at det kan bli en del kluss med mobilforsikringene. Selve prosessen med å få igjen det forsikringen har lovet deg tar ofte veldig lang tid, og dette fører til at mange mobileiere gir opp uten å ha fått det de har krav på.

Unødvendig forsikring
Bladet Dine Penger har flere ganger oppfordret folk til å si opp mobilforsikringene sine, da de mener denne typen forsikringer er unødvendige for folk flest. Og dessuten er det jo ingen krise skulle telefonen bli borte:

- Her betaler de unødvendig mye for en forsikring man ikke trenger, sier redaktør Bjørn Eirik Sættem til TV2 hjelper deg. Ting du har råd til å miste, og som det ikke er en katastrofe om blir borte, de bør du rett og slett ikke forsikre. Slike relativt små kostnader bør en faktisk bare ta selv.

Vurderingssak
Telenor er den største aktøren på mobilforsikringsmarkedet i Norge, og over halvparten av dem som har forsikret telefonene sine har gjort dette via Telenor. Men til og informasjonssjef Esben Tuman Johnsen i telegiganten innrømmer at folk flest slett ikke trenger denne typen forsikring:

Klikk på bildet for å forstørre.

- Vi vil ikke uten videre anbefale mobilforsikring til alle kunder, sier Tuman Johnsen, men hver og en må se an utstyret sitt og hvor dyrt dette er, sier Johnsen.

Og skulle man ha en uvanlig dyr mobiltelefon, og kanskje i tillegg en del ekstrautstyr som man også har brukt mye penger på, så kan man muligens ha utbytte av å forsikre mobilen sin. I tillegg vil folk som er kronisk uheldige og klossete, og som mister eller skader telefonene sine både støtt og stadig, også kunne tegne mobilforsikring med en viss gevinst. Men husk at egenandelen ved skader og lignende øker betraktelig dersom ulykken skulle være ute flere ganger med kort mellomrom!

Konklusjonen er at det de fleste virker enige om at gjennomsnittsbrukeren av mobiltelefoner i Norge ikke behøver å forsikre mobiltelefonen sin. De fleste av oss kan altså spare seg de hundrelappene dette koster årlig.

ONSDAG BLE TV 2 HJELPER DEG LANSERT PÅ NETT. SJEKK DEN NYE SIDEN HER.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.