Gå til sidens hovedinnhold

- Dette er ikke noen avis

Tirsdag utkom Se og Hør under sitt nye format som nyhetsavis. Medieekspertene TV 2 Nettavisen har snakket med er delt i synet på om Se og Hør har lykkes med å lage en avis.

Se og Hør annonserte forrige uke at bladet vil komme med to ukentlige utgivelser og satse tyngre på aktualitetsstoff. Ukebladet ønsker å bli kategorisert som avis og dermed slippe momsen.

Stor avstand
Til tross for at Se og Hør har ansatt et stort antall nye journalister og lovet en mer nyhetspreget publikasjon er det lite som minner om avis i dagens spalter, mener eksperter TV 2 Nettavisen har snakket med.

- Dette er ikke noen avis. Når det er sagt så er Se og Hør bra laget og et kvalitetsprodukt innen sin sjanger. Men det kan ikke overbevise noen om at dette er en avis, sier ansvarlig redaktør Thor Gjermund Eriksen i Dagbladet.

Eriksen mener artiklene som er presentert som nyhetsstoff er spesielt imponernede og at Se og Hør snarere har klart å vise forskjellene mellom ukeblader og aviser enn det motsatte. Likevel erkjenner han at konkurransen vil bli tøffere.

Tøffere konkurranse
- Kampen inn mot helgen. Spesielt fredag, men også lørdag intensiveres med Se og Hør på fredag. Hva dette vil bety og hvordan det slår ut er jeg usikker på, men det er helt klart at vi må konsentrere oss om å lage bedre avis, sier Eriksen til TV 2 Nettavisen.

- Det er mest kosmetiske endringer. Se og Hør virker fortsatt som et ukeblad, sier professor Rune Ottosen ved journalistutdanningen på Høyskolen i Oslo.

Ser ingen avis
Han tviler på at endringene er tilstrekkelig for å fremstå som avis og dermed slippe momsen. Ottosen sier det ikke bare er antallet utgivelser som er avgjørende så lenge innholdet fortsatt er identisk med ”gamle Se og Hør”.

- Det hjelper ikke med flere utgaver når det fortsatt er et ukeblad. Se og Hør er underholdning og jeg tviler på at de får momsfradrag, sier Ottosen til TV 2 Nettavisen.

- Jeg ser konturene til nye grep, mer aktualitet og mer alminnelig relevans. Men jeg ser ikke en fullblods avis. Det tror jeg heller ikke er intensjonen til Se og Hør, sier viseadministrerende direktør Kjell S. Rakkenes i JKL Woldsdal.

Både i VG og Dagbladet ble nyheten om Se og Hørs avisplaner mottatt med stor ro i forrige uke. Det tror Rakkenes mest er et spill for galleriet.

- Det er naivt å tro at ikke de redaksjonelle prioriteringene i tabloidavisene vil påvirkes av at Se og Hør satser som de gjør. Se og Hør har jo allerede påvirket avisenes prioriteringer, sier Rakkenes.

Imponert
Presseforbundets leder Per Edgar Kokkvold er positiv til det nye. Han mener Se og Hør i tirsdagens utgave viser flere elementer som vitner om en ny satsing.

- Det er gjenkjennelig for gamle lesere og redaktørene ville være ualminnelig lite glupe om de ikke sørget for det. Jeg synes dette lover bra og det er elementer her som gjør at jeg vil lese Se og Hør med betydelig større interesse enn tidligere, sier Kokkvold til TV 2 Nettavisen.

Kokkvold trekker blant annet frem de første sidene i bladet som er klart mer aktuelle og nyhetspreget enn tidligere.

- Det er ingen grunn til å si at dette er dårlig. Det er fortsatt et underholdningsblad og det er ingen forbrytelse. Men det er også stoff her som er interessant for andre en dem som er opptatt av sitt eget og andres privatliv, sier Kokkvold.

Reklame

Black weekend: Salgene fortsetter - Her får du oversikten du trenger