*Nettavisen* Økonomi.

- H&M blir dyrere

Ifølge en fersk analyse fra meglerselskapet ABG Sundal Collier planlegger klesgiganten H&M å heve prisene med ti prosent de neste årene.

15.03.06 11:14

- I løpet av en tre års periode har H&M senket prisene sine, men nå gjør de en helomvending og øker prisene markant, sier analytiker Mattias Karlkjell i ABG Sundal Collier til Dagens Industri.

Det ventes at den svenske klesgiganten vil heve prisene med to til tre prosent per år de neste tre årene.

Helt siden 1994 har H&M vært billigere enn konkurrentene. Prisgapet var størst i 2004, da forskjellen var hele 20 prosent. Siden det har kleskjeden hevet prisene for å minske ulikheten, og per i dag ligger H&M ti prosent lavere enn konkurrentene.

ABG Sundal Collier skriver i sin analyse at H&M nå har et så sterkt varemerke at de ikke behøver å lvære billigere enn konkurrentene.

I vinterkolleksjonen ble prisene hevet med ni prosent. Det ventes at vår- og sommerkolleksjonen vil bli minst 14 prosent dyrere.

Kleskjeden ville ikke kommentere analysen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.