*Nettavisen* Økonomi.

- Jeg tapte 500 millioner

Foto: (Nettavisen)

Så reiste han seg og ble rik påny. Nå er texaneren Keith J. Cunningham i Oslo for å lære bort triks.

30.09.12 21:32

Keith J. Cunningham fra Texas vet hva det vil si å mislykkes. Etter å ha tapt 500 millioner kroner måtte han ha profesjonell hjelp for å forstå forskjellen på egenverd og personlig formue.

Cunningham har for lengst blitt en rik mann igjen.

Nå bruker han sine smertelige erfaringer til å fortelle forretningsfolk og gründere verden over hvordan de kan redusere det han kaller dumhetsskatten – «the dumb tax».

- De lærer ikke
- Jeg har 20 års verdifull erfaring basert på feilene jeg gjorde den gang, sier Cunningham til Nettavisen NA24.

Klikk på bildet for å forstørre.

Cunningham mener altfor mange bedriftsledere ikke lærer av sine feil.

- Det er bedre å ha 20 års erfaring basert på én stor tabbe, enn erfaring fra 20 tabber som gründere og bedriftseiere gjør igjen og igjen, sier Cunningham.

FØLG NA24 PÅ FACEBOOK

Mange bedriftseiere er så opptatt av produktet sitt – de diller med det og duller for det - og synes de har verdens beste produkt eller idé.

MEST LEST PÅ NETTAVISEN:

- Kan ikke lese
- Men de kan ikke lese et regnskap, sier Cunningham.

Cunninghams jobb er å gi bedriftseierne en verktøykasse. Men ikke bare det. Før du går i gang med «mekkinga», må du vite hva du skal justere eller reparere.

Du trenger et instrumentpanel som viser deg hvordan tilstanden er. Det å drive en virksomhet er komplisert. Hvor mange vil investere i en bedrift der sjefen ikke har full kontroll? Forerestill deg en flymaskin:

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Christian Bakken

- Vil du fly med ham?
- Du kommer om bord, og kapteinen står og hilser på deg før du går videre inn. Det reagerer du ikke på. Men tenk deg at han etter å ha hilst på deg, bøyer seg ned, kikker inn i cockpiten, tar seg til panna, og utbryter: «Å nei, å nei, så mange instrumenter - helt umulig å få oversikt»!

Akkurat som piloten må kunne lese sine instrumenter, så må også en bedriftseier kunne lese sine. Mange bedriftseiere kan ikke det, mener Cunningham.

- Hvorfor bør du som bedriftseier ikke være for opptatt av produktet ditt?

- Du husker mange gode produkter som har kommet på markedet, gjør du ikke? Nå er mange av dem borte. Ta restaurantbransjen som eksempel.

- Hvor mange gode restauranter har du vært på, som har hatt suveren mat, men som likevel er borte vekk i dag?

Svaret gir han selv:

- Mange.

Klikk på bildet for å forstørre.

Bigmac
- Det er ikke matkvaliteten det kommer an på. Se på MacDonalds! De serverer verdens verste hamburgere, men de selger som bare det!

Hvorfor? - Det er spørsmål som bedriftseieren bør stille seg.

- En bedriftseier kan komme til meg og si at han har et problem: Salget er for dårlig.

Da vil jeg si at han ikke har beskrevet selve problemet, men snarere symptomene på det.

Mange bedriftseiere gjør denne forvekslingsfeilen. De beskriver symptomer, snarere enn problemet som forårsaker dem.

Problemet i det nevnte tilfellet kan være et av flere: For lite markedsføringsinnsats, feil markedsføringskanal, for få kunder, for lite salg per kunde og så videre.

Tapte alt
- Har du ikke instrumentpanelet, eller du kan ikke lese det, så hjelper det ikke å ha verktøyet, sier Cunningham.

Etter endt utdannelse ble Cunningham tidlig partner i kabel-TV-selskapet Prime. Pengene rant inn, og Cunningham kastet seg inn i eiendomsmarkedet som mange andre.

I 1986 var han god for 500 millioner kroner. Han var søkkrik. Ingenting kunne gå galt.

Så kom en uforutsett endring i markedet. Eiendom og aksjer raste. Børskrakket i 1987 var det verste siden det legendariske krakket i 1929.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Christian Bakken

Cunningham hadde gått i gjeldsfella. Regnestykket var enkelt – likevel besto han ikke prøven: Har du kjøpt eiendom for 200 millioner kroner og lånt halvparten, får du et problem når eiendomsprisene faller 50 prosent. Da har du plutselig bare gjeld.

Intensivbehandlet
For Cunningham var problemet enda større. Eiendomsprisene i Texas hadde falt 60-70 prosent. Etter fire års drakamp med kreditorene, var det klart at han hadde tapt alt.

Nå fulgte en periode med intensivbehandling. Cunningham måtte ha profesjonell hjelp for å forstå at han ikke var en taper selv om han hadde tapt alt; at han ikke var mislykket selv om han hadde mislykkes.

- Problemet mitt var at jeg hadde blandet begrepene egenverd og personlig formue.

Nå fulgte en periode med selvransakelse. Fallet hadde kostet. Cunningham hadde mistet både huset og kona.

Leste filosofi
Han ville lære av feilene han hadde gjort. Cunningham leste. Han gikk igang med de store filosofene. Litt etter litt fikk han orden på seg selv, og en vakker dag bød deg seg en ny sjanse:

- Jeg ble spurt om jeg kunne ta på meg å lede en problembedrift. Det var «no cure - no pay». Men Cunningham fikk det til, og med 20 prosent av aksjene i bedriften, som han hadde fått for å ta jobben, var han igjen på vei opp økonomisk.

Dette gjentok seg noen ganger de neste årene. I dag er Cunningham igjen en rik mann. Og han har lært seg å holde på pengene.

- Det handler ikke om hvordan du blir rik, men hvordan du forblir rik, understreker Cunningham.

Han reiser verden rundt og holder foredrag. Det dreier seg ikke om motivasjonsseminarer. Det handler om å lære bedriftseiere å lese instrumentpanelet og gi dem en verktøykasse. Slik at de kan unngå de dumme feilene.

Klikk på bildet for å forstørre.

- Flaks redder dem
- Mange bedriftseiere tror de er flinke fordi de gjør det bra. Sannheten at de bare har flaks – de rir på bølgen. I gode tider er det ikke vanskelig å gjøre det bra, sier Cunningham.

«CFO Scoreboard – the ultimate analysis tool», står det på Cunninghams visittkort.

CFO Scoreboard er bedriftseierens instrumentpanel. Hvis han ikke kan instrumentene ut og inn, bør ikke investorene være med på reisen. Akkurat som passasjerene bør betakke seg for å fly med piloten som ikke har full oversikt over instrumentpanelet i cockpit.

Så hva slags instrumenter dreier det seg om?

Cunningham peker på kaffekoppen foran seg: - Tenk deg at du har fått servert en slik kopp kaffe ute.

Sjekke kaffen
- Innholdet i koppen er bedriften din, produktet ditt. Du må bruke instrumentpanelet til å sjekke innholdet. Kaffen må drikkes når den har riktig temperatur. Går det for lang tid, er den kald.

- På samme måte bruker du instrumentpanelet til å analysere omgivelsene. Instrumentpanelet kan varsle deg om kraftige vindkast. Bruker du det riktig, kan du unngå at koppen velter og innholdet renner ut, sier han.

Det handler altså om å kunne lese et regnskap og styre etter det, analysere og forstå markedet du er i, og ikke minst forstå økonomien - makrobetingelsene.

-Mange bedriftseiere er opttatt av vekst. Er vekst viktig?

-Nei, mener Cunningham. Det er bedre å være liten og lønnsom enn stor og konkurs.

-Men må man ikke vokse for å forsvare sine markedsandeler etcetera – for ikke å bli akterutseilt?

Voksesyken
- Joda. Men timingen er viktig.

- Man sår ikke om vinteren. Man må forstå at tiden ikke alltid er inne for å vokse. Det blir som en båt på sjøen: Er bølgene høye, kan du ikke gå for full maskin. Det gjør du når det stilner.

Slik er det også i virkeligheten. Når makrobetingelsene, de økonomiske konjunkturene, er dårlige, så må du legge deg på været, og styrke virksomheten med utgangspunkt i den situasjonen du befinner deg i.

Og motivet er viktigi følge Cunningham. Hvorfor skal du bruke masse tid og krefter på å bli en dyktig bedriftsleder?

For det er det det handler om: Det er som med en toppidrettsutøver. Bare knallhard og systematisk jobbing gjør bedriftslederen god. Det er ikke noe enklere å bli en vinner blant de mange bedriftslederne enn det er i idrettens verden.

Din egen motstander
Hemmeligheten er – ifølge Cunningham – å konkurrere med seg selv. Ikke med andre.

- Det handler om at jeg skal gjøre så godt jeg kan. Til dette bruker jeg instrumentpanelet mitt, for hele tiden å måle, og se hvor jeg er, sier han.

Til uka legger Keith J. Cunningham ut på en to ukers turné i Norge for å dele sine erfaringer med gründere og bedriftsledere.

Cunninghams allierte i Norge, Petter Erik Nyvoll i Inspirator, lover en inspirerende oppvisning for de som har løst billett.

LES OGSÅ DISSE SAKENE:

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.