*Nettavisen* Økonomi.

- Kan gi norske verft et pusterom

Byggingen av fem nye gassdrevne ferjer kan gi norske skipsverft et pusterom. Men da må myndighetene sørge for at ferjene blir bygd her i landet, mener økonomiprofessor Arild Hervik.

De fem planlagte ferjene vil koste rundt 1,3 milliarder kroner, og vil representere godt over ti prosent av årskapasiteten til norske skipsverft.

Tomme ordrebøker

- Verftene trenger kontrakter for 10 milliarder kroner hvert år for å ha ordrebøkene oppfylt. Derfor trengs denne kontrakten sårt, sier Hervik.

Situasjonen for verftene er at opptil 5.000 verftsarbeidere kan være mer eller mindre arbeidsledige i løpet av dette året. Det har vært stor bekymring over utviklingen langs kysten, og også blant politikere.

Hervik mener at gassferjene kan være en teknologisk utfordring som gjør Norge til verdensledende på dette området. Dessuten representerer ferjene en god miljøprofil. Som et forsknings- og utviklingsprosjekt er det mulig å bygge ferjene i Norge, uten internasjonal anbudskonkurranse.

- Dessuten tar andre land innenfor EU seg til rette når det gjelder tildeling av kontrakter til egne verft, så hvorfor skal vi ikke gjøre det også i Norge, spør Hervik.

Stor utålmodighet

I politiske kretser har det vært stor utålmodighet rundt gassferjesaken. Stortingsrepresentant Morten Lund (Sp) har engasjert seg. Han sier til NTB at Samferdselsdepartementet har arbeidet utrolig tregt. Han frykter at kua dør mens graset gror, og tenker på skipsverftene som står uten arbeidsoppgaver.

- Vi trenger disse ferjene, og det var intensjonen til stortingsflertallet at de skulle bygges i Norge, sier Lund.

Tirsdag meldte Sunnmørsposten at Samferdselsdepartementet hadde tildelt de fem gassferjene til HSD i Hordaland og Stavangerske i Rogaland.

Senere på dagen ble denne meldingen dementert av samferdselsminister Torild Skogsholm (V).

Ordknapp

Samferdselsministeren var temmelig ordknapp om denne saken da hun var i Molde tirsdag. Hun ville ikke svare på hva som er årsaken til at meldingen om tildelingen åpenbart er kommet for tidlig ut i mediene. -Vi skal bestemme oss ganske snart. Om det skjer i februar, tør jeg ikke love. Men avgjørelsen kommer om ikke så lenge, sier Skogsholm til NTB.

Det er usikkert om de fem nye gassferjene skal bygges i Norge eller ved utenlandske verft. I Norge er det foreløpig bare en gassferje i drift. Det er bilferja "Glutra" som for noen år siden ble bygd ved Aker Langsten i Vestnes i Møre og Romsdal. Ferja har siden den gang trafikkert i samme fylke, og erfaringene med ferja er gode.

(NTB)

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag