*Nettavisen* Økonomi.

- Mannsfordummende reklame

Rainbow Hotels kampanje for å friste flere mannlige gjester til hotellkjeden er anmeldt til Forbrukerombudet. Anmelderen mener kampanjen er krenkende overfor menn.

07.01.05 14:31

Både Likestillingsombudet og Forbrukerombudet har i dag mottatt klager på og anmeldelser av Rainbow Hotels kampanje der hotellkjeden lokker menn med gratis pay-tv, PlayStation og Vi Menn.

En av anmelderne er kreativ leder og tekstforfatter Elling Aarflot i Lunde reklamebyrå i Oslo.

- Jeg har anmeldt «manne-delen» til Forbrukerombudet, fordi jeg synes den er direkte krenkende og bakstreversk. Jeg er møkk lei av at man som mann blir betraktet som en forvokst guttunge som ikke har andre ønsker enn snacks og porno, sier til Aarflot til TV 2 Nettavisen.

Han mener det er patetisk når markedssjefen i Rainbow innrømmer at begrensede midler hindrer henne i å gjøre tilbudet mer sofistikert med å tilby Jakt & Fiske i tillegg.

Likestillingsombud Kristin Mile mener kampanjen er fryktelig kjønnsstereotyp.

- Jeg synes ikke noe særlig om dette. Det er ikke akkurat likkestillingsfremmende. Og jeg reagerer på at man har en veldig stereotyp oppfatning av menn her. Menn er ikke bare opptatt av PlayStation Cola og Vi Menn. Vi sender derfor saken videre til Forbrukerombudet, sier Mile.

Likestillingsdirektør Long Litt Woon reagerer også på kampanjen.

- Hvis de skal lage forskjellige tilbud til mann og kvinner, så synes jeg det er mennene som bør får strykejern – det er jo de som stryker skjorta. Og hvis de vil ha et tilbud til kvinner, synes jeg de skal ha rom der de fjerner pornoen. Vi vet jo at mange kvinner som jobber i hotellbransjen ikke liker detter, sier Long.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.