- Minst like billig som Lidl

ALNABRU (TV 2 Nettavisen): Her er matvarene som skal slå Lidl på pris. I dag ble Meny Champion, NorgesGruppens nye storsatsing, avduket.

17.09.04 06:20

Torsdag var det klart for snorklipping og marsipankake da NorgesGruppen åpnet dørene til pilotprosjektet Meny Champion.

Fem butikker rundt på Østlandet åpnet i formiddag, og hele toppledelsen i NorgesGruppen var på plass for å feire sammen med en delegasjon fra den franske samarbeidspartneren Carrefour på Alnabru utenfor Oslo.

- Dette er en milepæl for NorgesGruppen. Jeg liker å si at for dagligvarebransjen er forbrukerne ballets dronning. Og Meny Champion skal sørge for at vi vil være den mest attraktive dansepartneren, sa konsernsjef i NorgesGruppen, Sverre Leiro, ved åpningen.

Foto: Christian Steffensen

De fem butikkene skal nå granskes, veies og måles i forhold til kunderespons de neste seks månedene. Blir nysatsningen en suksess utelukker ikke Leiro at alle landets drøyt 150 Meny-butikker kan få seg en ansiktsløftning.

- Vi har et potensiale på rundt 150 butikker i dag. Men det vil vise seg hvordan dette utvikler seg, kommenterte Leiro.

Meny Champion er tidligere blitt omtalt som NorgesGruppens spydspiss i kampen mot en tyske dagligvarekjeden Lidl, og den nye konkurransesituasjonen som er ventet etter at tyskerne etablerer seg i Norge.

NorgesGruppen avduker da også det nye konseptet nøyaktig en uke før Lidl åpner dørene til sine ti første butikker i Norge.

Overfor TV 2 Nettavisen bedyrer imidlertid Leiro at Meny Champion er et prosjekt som har kommet på banen uavhengig av den tyske storsatsningen.

Likevel klarer han ikke å dy seg når temaet pris kommer på banen.

- Dette var en prosjekt som startet før vi ble kjent med Lidls planer for Norge. De får drive med sin greie, og dette blir noe helt uavhengig. Men vi er selvfølgelig klar over at det blir tøffere konkurranse på pris, og der står vi godt rustet, sier Leiro.

Til sammen tilføres rundt 800 nye produkter til det tradisjonelle Meny-sortimentet. De rimeligste varene skal ligge på «det laveste nivået i markedet» ifølge Leiro.

- Butikkene vil ha et tredelt utvalg varer. Kjente merkevarer, rimeligere varer fra Champion og et lavprisprodukt ved navn No.1 som skal ha priser på og under Lidl-nivå.

Tradisjonelt er det Champion-produktene som gjør at kjøpmannen tjener penger. Det er også disse varene som skal profileres sterkest i butikkene. Samtidig håper NorgesGruppen å dra veksler på logistikk- og innkjøpskompetansen til franske Champion.

- Men husk dette er et norsk prosjekt, at det dreier seg om et samarbeide og at ingenting skjer i forhold til eierskap, smiler Leiro.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.