- Nå er det status å være gründer i Norge. Det var det ikke for ti år siden

I USA: Gro Dyrnes, regionsdirektør for Amerika i Innovasjon Norge, er imponert over unge entreprenører i Norge. 

I USA: Gro Dyrnes, regionsdirektør for Amerika i Innovasjon Norge, er imponert over unge entreprenører i Norge.  Foto: Harald Fjelddalen (Mediehuset Nettavisen)

Innovasjon Norges USA-direktør mener startup-miljøet i Norge har modnet.

05.04.19 17:50

PALO ALTO (Nettavisen): Nordic Innovation House i Palo Alto hjelper nordiske bedrifter som er nysgjerrige på Silicon Valley, og har dermed mye kontakt med både nye og etablerte norske selskaper.

 

Plassert i en region som er kjent for nyskaping og oppstartbedrifter, har innovasjonshuset på avstand sett hvordan startup-miljøet i hjemlandet har utviklet seg.

- Hele startup-økosystemet i Norge modnet noe voldsomt, sier Gro Dyrnes, leder for Nordic Innovation House, til Nettavisen.

- Nå er det kult

Dyrnes er regionsdirektør for Amerika i Innovasjon Norge, og hun understreker at det lenge har vært god innovasjon i norsk næringsliv, men at selve oppstartmiljøet ikke har vært spesielt stort eller modent.

- Det er antakelig fordi mye talent har gått til de store bedriftene, og incentivene kanskje ikke har vært der for å spinne ut nye selskaper på samme måte som det man ser her, forklarer Gro Dyrnes.

Med årene har imidlertid ting blitt annerledes. Flere har banet vei, noe som har ført til rollemodeller som blant annet har delt erfaringer og gitt råd og støtte.

- Vi begynner å få suksessfulle entreprenører som investerer i andre selskaper og kommer med både kompetanse og penger. Det er kjempeviktig. Der har vi helt nye miljøer som ikke eksisterte i det hele tatt for mange år siden, forteller Dyrnes.

Hun trekker fra StartupLab og Mesh i Oslo som eksempler på miljøer der folk synes det er kult å komme for å jobbe og la seg inspirere.

STARTUPLAB: Carl-Nicolai Wessmann, (t.h), Steve Mellbye-Stølen (midten) og Linn Kristin Stokvik (t.v.) fra spareappen Spiff, på jobb i lokalene til StartupLab i Forskningsparken i Oslo. Bildet er tatt i 2016.  Foto: Vegard Wivestad Grøtt (NTB scanpix)

Dyrnes ser også en endring på det generelle synet på entreprenørskap i Norge. Suksesshistorier, profiler og TV-serier som «Silicon Valley» har bidratt til dette.

- Jeg gjorde et intervju i 2014 og da var min påstand at det i Norge er idrettsutøvere som er heltene, mens det er gründerne som er heltene i Silicon Valley, forklarer Dyrnes. Hun mener dette har forandret.

- Nå er det status å være gründer i Norge. Det var det ikke for ti år siden.

De unge tenker større

Den teknologiske utviklingen har ført til at livet for de som vokser opp i dag er markant annerledes enn det var for de som er godt voksne nå. Det har tilsynelatende satt sitt preg på den unge generasjonen, og kan være positivt når det gjelder entreprenør og innovasjon.

- Jeg tror de tenker større, sier Gro Dyrnes om den oppvoksende generasjonen og unge voksne.

- De unge i dag har mer vokst opp med at verden er for deres føtter. De har et så bra sikkerhetsnett at de kan ta sjansen. Det kan bli en veldig stor opptur, men ikke så stor nedtur, forklarer hun.

Det at sosiale medier dominerer hverdagen til mange trenger heller ikke å være negativt. Janteloven har ikke akkurat vært synonymt med suksess internasjonalt, men den virker ikke å være like framtredende hos de unge.

- Janteloven tror jeg nesten er på vei bort. For 5-10 år siden var man veldig opptatt av at det nordiske startup-økosystemet var hemmet av janteloven og at man ikke skulle skille seg ut også videre. Men hvis du skal være entreprenør, så må du ville skille det ut. Du må ville bli ledende i ditt område, sier Dyrnes.

- Med sosiale medier er det blitt mer lov å fremheve sine sterke sider. Og det tror jeg strengt tatt er bra for å motarbeide janteloven, noe som er viktig for å få fram gode entreprenører, fortsetter hun.

- Stor forskjell

Lederen for Nordic Innovation House har hatt kontakt med mange unge i forbindelse med sin jobb, og hun er imponert over det som møter henne. Dyrnes nevner god utdannelse, forståelse og dedikasjon som fellesnevnere.

- Og ikke minst hvor utrolig godt engelsk de snakker, sier regionsdirektøren.

Det at mange unge i dag i tidlig alder har hatt mulighet til reise ut og utforske verden, har mange positive sider, i tillegg til engelskkunnskapene.

- De har sett mer og aksepterer mer. Det er utrolig viktig for å kunne ta sine løsninger til ulike markeder, at de forstår det markedet og de menneskene. Og ikke minst at de faktisk respekterer den potensielle kunden uavhengig av hvor like de er dem selv, forklarer Dyrnes.

NORDIC INNOVATION HOUSE: I en rolig gate i Palo Alto sentrum ligger innovasjonshuset.  Foto: Harald Fjelddalen (Mediehuset Nettavisen)

I tillegg forteller Dyrnes at de unge kommer veldig velskolert i nye metodikker og ofte tar for seg store utfordringer, mens de med mer industrierfaring ofte fokuserer på mer konkrete utfordringer som de har opplevd kan løses bedre i de industriene de kommer fra.

- De unge er opptatt av de store problemene i verden. Bærekraft, fattigdom, likeverd. Saker som virkelig betyr noe. Det tror jeg er en veldig stor forskjell, uttaler Dyrnes til Nettavisen.

- Troverdig

Det er dermed lov å håpe at norske entreprenører kan gjøre det stort i verden i årene som kommer. Når det gjelder Silicon Valley spiller det egentlig ikke noen rolle om du er norsk, hverken ene eller andre veien.

- Jeg vil si at det er en holdning her om at de ikke bryr seg om hvor de kommer fra, men hva du kan bringe til bordet. Silicon Valley er veldig omforent om at innvandringen er helt essensiell for innovasjonstakten i området, sier Dyrnes.

Hun forteller imidlertid at «nordic tech» har et godt merkenavn.

- Det er høyteknologi og det er troverdig. Det oppfattes ikke som oppskrytt. Man får det man har blitt lovet og kanskje mer, sier Dyrnes.

- Men egentlig spiller det ikke noen rolle hvor du kommer fra, legger hun til.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.