- Ny ølkrig ved Lidl-inntog

For bare få måneder siden satt myndighetene en stopper for en heftig ølkrig her til lands, men i forbindelse med Lidl-inntoget kan krigen være i gang igjen.

25.08.04 11:05

Myndighetene har nemlig åpnet for at Lidl kan selge øl billigere enn konkurrentenes minsteprisen på 8,50 kr. Dette kan ende opp i en ny ølkrig.

- Jeg blir ikke overrasket om den etablerte minsteprisen på øl utfordres av Lidl. Lave ølpriser er noe Lidl tradisjonelt har fått mye PR rundt, også i Finland og Sverige, sier en av landets fremste eksperter på dagligvarebransjen, administrerende direktør Bjørn Næss i AC Nielsen til VG.

Nå åpner i tillegg Sosial- og helsedirektoratet for at Lidl skal få lov til å selge rimeligere øl enn myndighetene tillater i fullsortimentskjeder. Og setter Lidl ned ølprisene, vil de andre dagligvarekjedene sannsynligvis følge etter.

- Hvis noen av de andre aktørene reduserer prisene sine, så vil vi svare uansett. Øl er en av de store dagligvarene, sier Rema-sjef Geir Solstad til VG.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.