*Nettavisen* Økonomi.

- Skaper utrygghet

Dagbladets lenking til sin egen slankeklubb i saker om slanking skaper utrygghet om hva som er journalistikk og butikk, mener generalsekretæren i Presseforbundet.

07.01.05 11:10

Fredag morgen skrev TV 2 Nettavisen om hvordan Dagbladet rakker ned på Celina Midelfarts og Fedons slankeprodukter samtidig som de markedsfører sin egen slankeklubb.

I Dagbladets saker om slanking er det vanlig å lenke til slankeklubben «Litt lettere». Her koster et medlemskap fra 248 kroner. Inntektene fra klubben går rett i kassa til Dagbladet.

Redaktør for Dagbladet.no, Rune Røsten, innrømmer at lenkingen i saken der Midelfarts og Fedons-kurer kritiserer, kan være uheldig. Lenken ble også fjernet etter at TV 2 Nettavisen kontaktet Røsten.

Klikk på bildet for å forstørre.

Generalsekretær Per Edgar Kokkvold i Norsk Presseforbund mener lenkingen til «Litt lettere» er uheldig.

- Jeg er glad for at Dagbladet tar en viss grad av selvkritikk for dette, sier Kokkvold.

- Er dette god journalistikk?

- Nei, det mener jeg ikke. Dette skaper utrygghet om hva som er journalistikk og hva som er butikk, sier Kokkvold.

Han mener saken særlig er problematisk i henhold til punkt fem i Tekstreklameplakaten.

«Ta ikkje inn annonsar og anna kommersielt materiale i journalistiske tekstar og bilete på ein slik måte at det klare skiljet mellom reklame og redaksjonelt innhald vert svekt», heter det i de etiske retningslinjene som også skal følges av Dagbladet.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.