*Nettavisen* Økonomi.

- Ulovlig undertøysreklame

Forbrukerombudet refser Dressmann for kleskjedens siste undertøyskampanje. - Reklamen reduserer kvinnen til et seksualobjekt, mener ombudet.

10.11.04 16:29

Dressmann har tidligere vært mest kjent for bilbuksen. Den siste tiden har imidlertid kleskjeden fått mest blest på grunn av sin utfordrende reklamekampanje for herreundertøy.

Åtte klager
Forbrukerombudet har så langt mottatt åtte klager på undertøysreklamen, som viser bilder av en mann i boksershorts og en naken dame.

Ombudet har vurdert kampanjen etter markedsføringsloven, som forbyr kjønnsdiskriminerende reklame. Dressmann-kampanjen er funnet lovstridig i forhold til kvinnebildene, som skal utnytte kvinnens kropp.

- Ingen relevans
- I deres reklame foreligger det produktrelevans mellom avbildningen av mannen og de annonserte produktene. Derimot foreligger det ingen slik relevans mellom kvinneavbildningene og produktene, skriver Forbrukerombudet i et brev til Dressmann onsdag.

Ombudet mener personene i reklamen poserer på utfordrende måter, og at reklamen åpenbart spiller på sex. Den nakne kvinnen reduseres til et seksualobjekt, som bare er med fordi hun er pen å se på.

- Avbildningene av kvinnens nakne kropp er tatt inn i annonsen som et rent blikkfang for å trekke oppmerksomhet, på en måte som er egnet til å svekke det alminnelige menneskeverd, påpekes det i brevet.

Ber om umiddelbar stans
Forbrukerombudet mener reklamen er både svært iøyenfallende og påtrengende, og ber om at kleskjeden stanser annonseringen snarest.

- Kampanjen er i utgangspunktet over, men vi vil ta en diskusjon på det internt i forhold til hvordan vi skal følge opp saken, sier informasjonssjef Karen Onsager i Dressmann til TV 2 Nettavisen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.