- Rekordprisene rammer alle de som er avhengige av bil i hverdagen hardt. Regjeringen må slutte å slepe beina etter seg og komme bilistene i møte.
Det sier en hoderystende Camilla Ryste i NAF. NAF krever nå at finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) kommer på banen med tiltak som får ned de historisk høye drivstoffprisene.
Les også: Skrekk-regning til norske husholdninger: – Det kommer til å svi for mange
I fjor sommer kostet, ifølge SSB, bensinen rundt 16 kroner, og dieselen 15 kroner. Gjennom vinteren har prisene steget markant, og har den siste måneden stabilisert seg godt over 20-tallet, med en topp på rundt 27 kroner.
Halvparten får økonomiske problemer
Norstat har på vegne av NAF gjennomført en undersøkelse som viser at drivstoffprisene nå begynner å bli et alvorlig problem: Halvparten av de spurte sier at de mener at de høye prisene på drivstoff har blitt et problem for husholdningens økonomi.
Det betyr at rundt 1,2 millioner husholdninger mener at drivstoffprisene nå er et problem.
Ifølge undersøkelsen er problemene minst i Midt-Norge, mens Nord- og Sør-Østlandet, og ikke overraskende er det dem med dårligst råd som sliter mest.
Les også: Oppfordret til å spare bensin «i solidaritet med Ukraina»: – Nye argumenter for å være imot bilen
- Hvor høye må prisene bli?
Senterpartiet sa før valget at det var uaktuelt for dem å sitte i en regjering der dieselprisen var over 20 kroner. Temaet var den gang avgifter, men for bilistene utgjør det liten forskjell om hovedårsaken til økte priser er avgiftsendringer eller andre forhold.
I Sverige har regjeringen innført både kontantstøtteordning og reduserte avgifter for å håndtere de høye drivstoffpriser. En lignende løsning er nå det NAF etterspør.
Les også: Sveriges regjering foreslår stor støttepakke til folket
- Folk med lavere inntekter og i distrikts-Norge strever med høye drivstoffpriser, samtidig som staten tjener svært godt på de høye olje- og gassprisene. Nå vil vanlige folk se avgiftskutt som monner og tiltak som får ned kostnadene, sier Ryste.
Vedum sa i starten av mars at prisnivået er uakseptabelt:
- Vi kan ikke ha sånne priser over tid, det blir altfor ekstremt for folk, det er det ikke noe tvil om. Akkurat nå så er det veldig mye som skjer. Det er klart at hvis dette blir et nivå som vil vare, så er det altfor dyrt for folk, sa han.
NAF lurer nå på hvor høye prisene må være, og over hvor lang tid det må gå før regjeringen griper inn.
Regjeringen: - Må stå seg over tid
Statssekretær Erlend Grimstad (Sp) svarer på vegne av finansminister Trygve Slagsvold Vedum. Han har ingen garantier å gi:
- Det høye prisnivået på drivstoff som vi ser nå, skyldes i stor grad krigen i Ukraina. Økte oljepriser har bidratt til økte drivstoffpriser, både internasjonalt og i Norge. Det har også vært store svingninger i prisen. I løpet av en og samme uke har prisen variert med 5-6 kroner.
For mange er bilen et helt nødvendig fremkomstmiddel. I Hurdalsplattformen slår regjeringen fast at den vil redusere avgifter som rammer folk flest, som for eksempel elavgift og drivstoffavgifter. Samtidig er vi opptatt av at grepene vi gjør må stå seg over tid. Dersom prisene forblir ekstraordinært høye over tid, er avgiftsnivået ett av tiltakene man må vurdere.