Gå til sidens hovedinnhold

100 kroner for softis til barn på Tusenfryd: - Utnytter at folk har med unger

– Du må ha impulskontroll de luxe for å overleve TusenFryd, mener Rune Nikolaisen, som står bak nettstedet Gjerrigknark.com.

Her reagerer besøkende på prisene:

Nettavisen har gjennom flere reportasjer avdekket det høye prisnivået på billetter i norske familieparker.

Nylig besøkte vi TusenFryd for å sjekke prisene på mat og drikke. Konklusjonen er at du betaler både trippel og dobbel pris på pølser, brus og is.

100 kroner for is til poden

Nettavisen har undersøkt hvor mye mer du betaler for disse varene i Dyreparken og på TusenFryd. Deretter har vi sammenlignet med identiske, eller tilsvarende vare på Narvesen eller i matbutikken.

I tillegg har vi sett på prisforskjeller mellom fornøyelsesparkene.

På TusenFryds Isslottet måtte vi ut med 103 kroner for én barneporsjon med softis.

Sjokkert

Da Rune Nikolaisen bak nettstedet Gjerrigknark.com, får opplyst at Nettavisen har betalt over hundre kroner for en softis på TusenFryd, utbryter han, «Hjelpe meg!».

– Hjelpe meg! Fornøyelsesparkene utnytter at folk har med seg unger som synes det er gøy å lage sin egen is.

Nettavisens prisundersøkelse viser blant annet at:

  • Én barne-softis med godteri koster 103 kroner, og er mer enn 2,5 gang dyrere, sammenlignet med softis med strø i samme isbutikk på TusenFryd. Prisdifferanse på 64 kroner.
  • 8 kroner dyrere for softis med strø i Dyreparken enn Narvesen. Tilsvarende 20 prosent prisøkning.
  • 49 kroner for medium softis i Dyreparken. 41 kroner hos Narvesen.

Prissjokk

Isslottet på TusenFryd selger blant annet softis med strøssel til 45 kroner, eller en mindre variant, en såkalt barne-softis uten strø til 32 kroner.

Kundene kan også komponere sin egen softis, og toppe med et mindre utvalg av smågodt. Imidlertid har den selvkomponerte godteri-isen en helt annen pris.

Prisen for is med godteri veies på vekt, og koster 360 kroner per kilo.

Nettavisen bestiller en barne-softis og topper den med fire bamsemums, to geléhjerter og litt sjokoladelinser, før isen bæres til vekta.

De få bitene med smågodt gir et prispåslag på 70 kroner, sammenlignet med stykkpris for en barne-softis.

Les også: Mener noe må gjøres med køene i Dyreparken: - Ikke verdt pengene

Utnytter at man vil være snill

Nikolaisen mener det er viktig å unngå impulskjøp i familieparkene.

– Du må ha impulskontroll de luxe for å overleve TusenFryd. De vet at folk biter på, og utnytter at folk ønsker å skeie ut litt når de besøker en slik park.

Han mener alle foreldre utsettes for et stort press når ungene begynner å mase om is, brus og andre ting.

– Fornøyelsesparkene utnytter at man vil være en snill mamma og pappa, mener han.

I Dyreparken slipper heller ikke softisen unna med et stort prispåslag. Her koster softisen 9 kroner mer enn hos Narvesen - en prisøkning på 20 prosent.

Enkel mat som pølse i brød betaler du fra 6 til 13 kroner mer for i Dyreparken og på TusenFryd. Det er opp til 45 prosent dyrere enn Narvesen.

Rune Nikolaisens sparetips er å fóre ungene mest mulig før de kommer til familieparken. Han mener det viktigste er å ikke ankomme TusenFryd eller andre fornøyelsesparker sulten.

– Barna mine har ikke tatt noe skade av det, tilføyer han.

Sukkerspinn billigere

Pristesten viser også at enkelte varer har samme prisnivå som kiosker. For eksempel koster to kuler med is 44 kroner hos TusenFryd. Det er samme pris som Deli De Luca.

Sukkerspinn i Dyreparken koster 45 kroner, og er 5 kroner billigere enn om du kjøper den på Aker Brygge. På TusenFryd koster sukkerspinn 52 kroner. Dermed er TusenFryd 7 kroner dyrere enn Dyreparken.

TusenFryd selger is fra Diplomis og Dyreparken fra Hennig Olsen is. Vår pristest viser at det er prisforskjeller mellom fornøyelsesparkene.

Blant annet koster en sandwich 34 kroner på TusenFryd mot 25 kroner i Dyreparken.

Les også: MDG-topp sterkt kritisk til dyreparker: – Hører til på historiens skraphaug

Fra 20 til 45 prosent dyrere

Likevel er det ikke bare softis som får eksklusive priser i familieparkene. Pølse i brød betaler du også mer for. Det er verdt å merke seg at det er prisforskjeller på 20 prosent for en wienerpølse på TusenFryd kontra Dyreparken.

Nettavisens prisundersøkelse viser:

  • 13 kroner dyrere for wienerpølse i brød på TusenFryd enn Narvesen - tilsvarende 45 prosent prisforskjell.
  • 42 kroner for wiener på TusenFryd. 29 kroner for wiener hos Narvesen.
  • 7 kroner billigere for wienerpølse i Dyreparken enn TusenFryd - prisforskjell på 20 prosent.
  • 35 kroner i Dyreparken og 42 kroner for wiener på TusenFryd.
  • 6 kroner dyrere for wiener i Dyreparken sammenlignet med wiener på Narvesen- tilsvarende 21 prosent dyrere.

To for prisen av én

Kroneis med jordbær og sjokolade viser også store prisgap, og blir mer enn hundre prosent dyrere. På Rema 1000 får du mer enn to kroneis for prisen av én på TusenFryd.

Fornøyelsesparkene tar dessuten dobbel pris for brus sammelignet med matbutikken.

I Dyreparken og på TusenFryd koster det 42 kroner for 0,5 liter med cola. På matbutikken betaler du 20,90 kroner.

Konklusjonen fra prissammenligningen på småis og brus er:

  • 19 kroner dyrere for en kroneis på TusenFryd versus Rema 1000 - et prishopp på 127 prosent.
  • På Rema får du mer enn to is til prisen av én på TusenFryd.
  • 26 prosent prispåslag sammenlignet med prisen for kroneis på Narvesen, og 21 prosent prispåslag i forhold til Deli De Luca.
  • Prispåslag på 11 kroner for en halv liter brus i fornøyelsesparkene sammenlignet med Narvesen - tilsvarende 36 prosent prisøkning. Kjøper du brusen på Rema 1000 betaler du halv pris - 20,90 kroner for en halv liter med cola.

Besøkende får også kjøpt brus fra automat til 30 kroner for 0,5 liter.

Fikk du med deg disse sakene:

– Sammenligner epler og pærer

Administrerende direktør i TusenFryd AS, Bjørn Håvard Solli, mener Nettavisens prissammenligning fremstår som søkt.

– Generelt når det gjelder prissammenligninger, blir det litt som å sammenligne «epler og pærer». Forutsetningene for drift i en sesongvirksomhet med hundre åpningsdager, sammenlignet med helårsvirksomheter med betydelig annerledes salgsvolum, har vesentlige forskjeller, uttaler han til Nettavisen.

Solli fremhever ulike innkjøpsbetingelser for både Rema 1000 og Narvesen, sammenlignet med enkeltstående virksomheter.

– Fornøyelsesparker bærer årlig store investeringer i parkstruktur og attraksjonsfornyelse. I motsetning til virksomheter man sammenligner med er det kombinasjonen av alle våre driftsområder som bidrar til at vi kan fortsette å utvikle virksomheten, og i det hele tatt ha et driftsgrunnlag i en relativt kort driftssesong, som det er i Norge, sier han og fortsetter:

– Prissammenligninger mot lignende sesongbaserte virksomheter, eksempelvis alpinanlegg, gir vel et bedre bilde av hvordan dette er sammensatt, enn ved en prissammenligning mot helt andre type virksomheter.

Kontinuerlig evaluering

Kommersiell direktør i Dyreparken, Morten Skraastad, sier til Nettavisen at de hele tiden gjør en vurdering av prisnivået i fornøyelsesparken.

– Vi sammenligner med andre familieparker i Norge, og ser på hva andre restauranter tar for lignende produkter.

– Vi har har mange tavernabenker og bord spredt i parken, sier han.

Heller ikke Skraastad mener det er riktig å sammenligne prisene i fornøyelsesparkene med for eksempel Narvesen. Han understreker blant annet at kioskene ofte kjører kampanjer for å få opp salget.

– Hva tenker dere om kritikken fra gjester om at prisnivået er for høyt?

– Vi foretar kontinuerlige gjesteundersøkelser, og ser på tilbakemeldingene vi får. Etter denne sesongen vil vi nok en gang vurdere prisnivået i Dyreparken.

Skraastad opplyser at Dyreparken selger brus fra automat til 35 kroner per flaske.