1000 Røkke-ansatte lever på nåde

Foto: Scanpix

Røkke-kontrollerte Aker Kværner vil ikke si hvor lenge de 1000 ansatte ved Philadelphia-verftet i USA kan regne med å beholde jobbene sine.

17.11.03 14:26

Aker Kværners amerikanske skipsverft er blitt en hodepine for ledelsen i Oslo. Til tross for at Kværner Philadelphia har mottatt nesten 3 milliarder kroner i offentlig støtte, sliter verftet med enorme underskudd.

Så langt i 2003 har det amerikanske verftseventyret kostet selskapet mer enn en halv milliard. Målet om å gå i pluss er utsatt til fjerde kvartal neste år.

Rådyr "bot"

Analytikerne i finansmiljøet hare for lengst begynt å regne på hva det vil koste Aker Kværner å legge ned tapssluket på USAs østkyst. Den regningen blir trolig skyhøy på grunn av Aker Kværners forpliktelser overfor amerikanske myndigheter. Anslagene varierer ifølge Aftenposten mellom 140 millioner og en drøy milliard.

Informasjonsdirektør Geir Arne Drangeid i Aker Kværner vil ikke opplyse hvor mye selskapets egne tallknusere mener en eventuell nedleggelse kan koste selskapet.

- Vi har redegjort i detalj for hva som er forpliktelsene våre, men vi har ikke kvantifisert dem. Vi har registrert at flere rundt oss har en meninger om dette, men vi vil ikke kommentere de ulike tallene som er kommer fram, sier han til TV 2 Nettavisen.

Minst 700 ansatte

I Aker Kværners årsrapport for 2002 går det fram at selskapet har forpliktet seg til å sysselsette minst 700 ansatte ved skipsverftet ut 2004, beregnet som et gjennomsnitt for de siste 30 månedene. I perioden 2005 til 2014 synker minimumskravet til 500 ansatte.

Aker Kværner har også forpliktet seg til å foreta betydelige investeringer ved verftet, og å lage en forretningsplan innen utgangen av 2004 som innebærer bygging av inntil ni skip.

Ifølge Drangeid er verftsledelsen jevnlig i kontakt med amerikanske myndigheter om Philadelphia-verftets framtid.

-Vi snakker med alle som har interesser i Philaldelphia, framholder han.

- Ingen kommentar

Hvorvidt Aker Kværner-ledelsen nå jobber med planer om å stenge ned verftet, vil ikke Drangeid si noe om.

- Det ser jeg ikke noen grunn til å kommentere, sier han.

Det første skipet som er bygget siden Philadelphia-verftet ble norskeid, ble levert i juli i år. Nå er de cirka 1000 verftsarbeiderne i gang med å bygge containerskip nummer to. Aker Kværner-ledelsen ønsker trolig å se hvordan dette oppdraget blir utført før de eventuelt tar nye grep. Ansettelsen av den nye verftssjefen David E. Meehan 15. oktober i år indikerer også at konsernsjef Helge Lund & co. er innstilt på å gi verftet litt mer tid.

- Perioden nå framover er viktig i forhold til hva som blir resultatet på båt nummer to, fastslår Geir Arne Drangeid.

Aker Kværner har tidligere gjort det klart at selskapet ønsker å kvitte seg med sine tre gjenværende skipsverft i Finland, Tyskland og USA. Foreløpig har ingen aktuell kjøper meldt seg.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.