16 kjente logoer med skjulte budskap

Ting er ikke alltid helt slik det ser ut ved første øyekast.

19.04.19 11:59

Logoer til kjente selskaper som Apple, Audi, Toyota, Gillette, Toblerone og Hyundai omringer oss hele dagen.

Likevel inneholder disse logoene budskap og meldinger som svært mange, trolig de fleste overser.

Her er noen av de beste eksemplene:

1. Tour de France

Ved første øyekast ser Tour de France-logoen bare ut som navnet på det kjente sykkelrittet skrevet med en håndskrift-aktig font og en litt tilfeldig plassert gul sirkel. Ser du nøyere, vil du forhåpentligvis se at denne sirkelen er det ene hjulet på en sykkel, hvor det andre er O-en i «Tour». Ser du da syklisten og sykkelsetet?

HVOR ER SYKLISTEN: Tour de France-logoen. Foto: Tour de France

2. Hope for African Children Initiative

Dette er kanskje ikke den mest kjente logoen, men til gjengjeld er logoen til denne veldedige organisasjonen uvanlig smart. Bildet ser ved første øyekast bare ut som et kart av Afrika, men endrer du fokuset, ser du at dette også viser et barn og en eldre kvinne som ser på hverandre.

SER DU PERSONENE? Dette er ikke bare et litt mislykket kart av Afrika. Foto: Hope for African Children


3. FedEx

Her igjen ser vi et logo som tilsynelatende bare er en måte å skrive navnet på, men selskapet, som er kjent for sine kjappe leveringer av pakker, har klart å gjemme en pil (ment som et symbol på bevegelse, fart og presisjon, ifølge designer Lindon Leader) i logoen. Ser du den? Se litt nøye på mellomrommet mellom E-en og X-en.

HVOR ER PILEN? Den er gjemt mellom E-en og X-en. Foto: Fedex

Se den skjulte historien bak logoene til Toblerone, Toyota, Amazon, BMW, Hyundai og andre merker her:


4. Formel 1

Ser du nøye, ser du at det hvite mellom F-en, som står for Formel, eller Formula, og de røde fartsstripene, kan du skimte ett-tallet i Formel 1.

F+1: Formel 1-logoen. Foto: fORMEL 1

5. Google

Nettgiganten Googles symbolikk ligger i fargebruken. Egentlig var planen å bruke primærfarger, altså rød, blått og gult, men endte med å ta med en sekundærfarge, grønn, også. Det skjulte budskapet er at «Google ikke følger reglene», ifølge Ruth Kedar, den grafiske designeren bak logoen.

FINE FARGER: Google-logoen. Foto: Google

6. Gillette

For å vise presisjonen til barberbladene sine, har Gillette kuttet i enden av G-en og prikken på I-en i logoen sin. Det er ment å se ut som om de er skjært med barberblad.

SKARP: Gilette-logoen. Foto: gILLETTE

7. Pinterest

Logoen står åpenbart for P, første bokstav i navnet. Men ser du nærmere er P-en også en tegnestift, eller «pin» på engelsk. Det passer godt med ideen om at Pinterest skal fungere som en slags digital oppslagstavle.

TEGNESTIFT: Pinterest-logoen. Foto: pINTEREST

8. Audi

Audis fire ringer symboliserer de fire selskapene som gikk sammen for å skape selskapet Audi i 1932: DKW, Horch, Wanderer og Audi.

FIRE SIRKLER: Audi-logoen. Foto: aUDI

9. Beats by Dre

Hodetelefon-merkevaren Beats by Dre ser i første omgang bare ut som en sirkel med en b inni. Men den er også en stilisert avbildning av hodet til en person med hodetelefon over ørene.

HODE: Beats-logoen. Foto: beats

10. Vaio

Logoen til PC- og mobilprodusenter Vaio er heller ikke bare en litt uvanlig måte å skrive navnet på. Første del av logoen til Vaio symboliserer en bølge, et analogt symbol. Andre del er tallene 1 og 0, byggesteinene det binære tallsystemet som brukes i datamaskiner og dermed symbolet på et digitalt signal.

ANALOG OG DIGITAL: Vaio-logoen. Foto: Vaio

Se de øvrige seks logoen med skjulte budskap, inkludert Apple, Amazon, Hyundai og BMW, i denne videoen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.