Gå til sidens hovedinnhold

190.000 kunder kan være rammet av bank-feil

Funnet 13 nye problemer etter fjorårets skandale.

Danske Bank har belastet kundene sine med for høye renter på purregebyr og i et par tilfeller har de også tatt for høye purregebyrer. Danske Bank i Norge undersøker alle purregebyrer de har belastet siden 2008. Det er DN som først omtaler saken.

Feilen kan ha påvirket opptil 190.000 kunder totalt. Kundene som har blitt feilbelastet vil få refundert beløpet.

- Det er fortsatt uklart hvor mange som har blitt feilbelastet, men vi understreker at undersøkelsene vi har gjort til nå tyder på beløpet som er belastet for mye er relativt lavt for deg som kunde, skriver banken ifølge DN.

Les også: Danske Banks toppsjef gir seg på grunn av hvitvaskingssak

Danske Bank i Danmark har tidligere avvist at feilen har påvirket andre skandinaviske kunder, men i et nytt brev til Finanstilsynet kommer ny informasjon fram.

- Som tidligere kommunisert påvirkes et stort antall kunder av problemstillingen rundt de urettmessige innkrevde rentene på purregebyrene i Danmark. Banken har nærmere analysert en tilsvarende problemstilling i Norge og det er her snakk om rundt 190.000 påvirkede kunder, skriver banken i brevet til Finansdepartementet.

Danske Bank i Danmark hadde i årevis krevd inn foreldet gjeld fra tusenvis av kunder. Dette har vært i strid med regelverket. Siden det ble oppdaget har selskapet jobbet med å rydde opp, men i prosessen har de avdekket flere feil. Saken ble først skrevet om i 2020 og ble omtalt som inkassoskandalen.

- Siden orientering til Finanstilsynet den 10. september 2020 er 13 nye potensielle problemstillinger blitt identifisert.

I Danmark skriver selskapet onsdag ettermiddag at en datafeil i bankens inkassosystem har vist seg å ha et mye større omfang. De gjør nå arbeidet med å rette opp i feilene og gi inkassokundene en endelig avklaring på skandalen. Dette arbeidet kommer til å strekke seg inn i 2022.

Les også: Advarer mot hyttesmell: - Vi er bekymret

Antallet kunder som skal få penger tilbake stiger. De estimerer at det kan være snakk om 10-15.000 kunder som har krav på kompensasjon.

- Vi er kommet meget langt med å rydde opp i de gamle feilene og sikre at alle berørte kunder hurtigst mulig blir kompensert. Dessverre har vi i den prosessen funnet nye potensielle problemer og da er vår viktigste prioritet å komme til bunns i saken så vi kan rette alle feil og gi våre kunder de korrekte opplysningene og gi riktig kompensasjon, men dette betyr dessverre at vi er forsinket , skriver selskapet i en pressemelding. Det er på ingen måte tilfredsstillende og vi beklager meget.

Danske Bank har levert en rapport til Finanstilsynet i Danmark med status på arbeidet.