*Nettavisen* Økonomi.

2 millioner reisende borte i svensk flykollaps: – Ansatte tar tog

NEDGANG: Fallet i svensk flytrafikk var dramatisk i 2019.

NEDGANG: Fallet i svensk flytrafikk var dramatisk i 2019. Totalt reiste 40 millioner til eller fra Swedavias flyplasser i Sverige i 2019 – 2 millioner færre enn i 2018. Her fra Stockholm Arlanda Lufthavn. Foto: Victoria Ström/Swedavia

Antall innenriksreiser gikk ned ni prosent i Sverige i 2019.

10.01.20 13:27

Mens antallet flypassasjerer økte med 1,9 prosent i Norge, stupte flytrafikken i Sverige: 2 millioner reisende har blitt borte fra svenske Swedavias flyplasser fra 2018 til 2019.

Det tilsvarer en nedgang på 4 prosent totalt – en nedgang på ni prosent innenlands og to prosent for utenlandsreiser.

– Det handler om psykologi. Man skal fly mindre for å bevare naturen og miljøet. Derfor har togene tatt mange av flypassasjerene på innenlandsreiser, sier den svenske flyanalytikeren Anders Lidman i Aeropol til Nettavisen Økonomi.

Den mest profilerte representanten for flyskam i Sverige, er klimaaktivisten Greta Thunberg, som har krysset Atlanteren to ganger med seilbåt i år fordi hun nekter å ta fly.

Klikk på bildet for å forstørre. Italy Climate March Swedish environmental activist Greta Thunberg attends a climate march, in Turin, Italy, Friday. Dec. 13, 2019. Thunberg was named this week Time's Person of the Year, despite becoming the figurehead of a global youth movement pressing governments for faster action on climate change. in Turin, Italy, Friday, Dec. 13, 2019.

IMOT FLY: Greta Thunberg kom seg til USA og tilbake uten fly. Foto: AP Photo/Antonio Calanni)

Les mer: Grensehandel: Dette handler vi i Sverige

Statlige ansatte flyr sjeldnere

40 millioner fløy til eller fra Swedavias flyplasser i fjor, ned fra 42 millioner i 2018. I Norge reiste 54,1 millioner passasjerer til, fra eller innom Avinors flyplasser.

- Statlige ansatte reiser mer med tog nå. Mange statlige og kommunale ansatte reiser mye, og oppdragsgiverne har stor makt til å bestemme hvordan disse skal reise. På grunn av miljøet har mange oppdragsgivere bestemt at de ansatte skal velge tog framfor fly, sier Lidman.

Klikk på bildet for å forstørre. Den svenske flyanalytikeren Anders Lidman i Aeropol har over 30 års erfaring innen svensk luftfart. Han tror ikke de svenske flypassasjerene kommer tilbake med det første.

Den svenske flyanalytikeren Anders Lidman i Aeropol har over 30 års erfaring innen svensk luftfart. Han tror ikke de svenske flypassasjerene kommer tilbake med det første. Foto: privat

Det er ingen tvil om at flyskam og Greta Thunberg preget det svenske nyhetsbildet i 2019, og bevisstgjøringen kan se ut til å ha gjort utslag på flytrafikken. Den svenske flytrafikken begynte å gå ned allerede i 2018, samme året som «flyskam» ble et av nyordene som fikk mest oppmerksomhet i Sverige.

- Jeg tror ikke at privatreiser har dratt tallene ned så mye. Svensker drar fortsatt på ferie utenlands. Det handler mest om hvordan man reiser innenlands, og i er det mye enklere å reise miljøvennlig mellom store byer enn i Norge. Jeg forstår at det er enklere å velge en flyreise på 25 minutter enn en busstur på fem timer mellom Stavanger og Bergen, sier Lidman.

Ifølge Swedavias kommersielle direktør Charlotte Ljunggren, var det mange ulike faktorer som virket inn på fjorårets flytrafikk.

- Etter åtte år med jevn vekst, samt et rekordår i 2018, så vi en avmatning i 2019. Det er flere årsaker til det. Den svenske konjunkturutviklingen, en svakere svensk krone og en pågående miljødebatt for eksempel, sier Ljunggren til Nettavisen Økonomi.

Klikk på bildet for å forstørre. Charlotte Ljunggren, tidligere flyplassdirektør på Gøteborg Landvetter, nå kommersiell direktør i Swedavia. Hun tror ikke flytrafikken i Sverige vil falle videre i 2020.

Charlotte Ljunggren, tidligere flyplassdirektør på Gøteborg Landvetter, nå kommersiell direktør i Swedavia. Hun tror ikke flytrafikken i Sverige vil falle videre i 2020. Foto: Kristin Lidell (Swedavia)

Les mer: Reisebyrå med kjempefall i omsetning: - Sikkert litt å gjøre med Greta Thunberg-effekten

Tror utviklingen vil fortsette

I 2019 ble ordet «smygflyga», å fly i hemmelighet, betegnende nok et av årets nyord hos våre svenske naboer. Tallene lyver imidlertid ikke: Alle svenske flyplasser utenom Gøteborg Landvetter opplevde nedgang i flytrafikken. Flyanalytiker Lidman tror ikke at de svenske flypassasjerene vil strømme tilbake med det første.

- Det er ingenting som tyder på det. Jeg vet ikke hvordan de svenske flyselskapene skal få passasjerene tilbake. Innenlandsflyvninger kommer nok til å gå enda mer ned, mens utenlandsflyvninger kommer nok til å holde seg bra, sier Lidman.

Ifølge Swedavias Ljunggren gikk faktisk antall utenlandsflyvninger opp på seks av ti svenske flyplasser i fjor. Også i områder hvor fly er eneste alternativ gikk flytrafikken opp. Det var mellom storbyene trafikken gikk mest ned. Swedavia ligger imidlertid ikke på latsiden, og skal gjøre tiltak for å få passasjerene tilbake.

- Vi investerer kraftig i flyplassene våre, og oppgraderer blant annet Stockholm Arlanda med cirka 17 milliarder kroner og Gøteborg Landvetter med cirka 3 milliarder kroner, sier Ljunggren, som ikke tror at trafikken vil falle videre inn i 2020:

- Jeg tror utviklingen i år vil være på lik linje med 2019, og at vi kommer til å ha rett over 40 millioner passasjerer, sier direktøren.

Les mer: Svenskehandel: Vanvittige prisforskjeller på gourmetvarer

Les også: Kollaps i svensk flytrafikk - 1,75 millioner passasjerer borte i år

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag