Onsdag slipper Spotify resultater fra 2019 som viser at tjenesten hadde 124 millioner betalende brukere i 2019. Det er 29 prosent flere enn på samme tidspunkt i fjor. Totalt hadde Spotify 271 millioner månedlige aktive brukere - 33 prosent flere enn i fjor, og langt bedre enn forventet.
I en pressemelding skriver Spotify at investeringen i podcaster har ført til at flere nå velger å betale for musikk- og podcast-tjenesten. Økningen i antallet betalende brukere det siste kvartalet er den høyeste noensinne.
- Aldri før har vi økt med 10 millioner abonnenter så fort, skriver Spotify i kvartalsrapporten.
Les også: Madcon-Tshawe i inkasso-trøbbel: Skylder elleve millioner kroner
Overvekt av betalende fra Europa
40 prosent av de betalende brukerne kommer fra Europa, mens 30 prosent kommer fra Nord-Amerika. 20 prosent kommer fra Latin-Amerika, og de resterende 10 prosentene kommer fra resten av verden.
Mer enn 16 prosent av Spotifys brukere lytter til podcast, tre ganger så mye som på samme tidspunkt i fjor. Spotify har investert tungt innen podcast, og mener at brukere som både hører på podcast og musikk betaler i større grad enn dem som kun lytter til musikk.
Antallet timer som brukerne har hørt på podcast har økt 200 prosent på et år. Spotify har mer enn 700.000 podcaster tilgjengelig, ifølge kvartalsrapporten.
Les også: Kurt Nilsen håver inn på julekonserter
Les også: Spotify knuser Apple
Bedre omsetning, men negativt driftsresultat
Ifølge kvartalsrapporten leverer selskapet et driftsresultat på minus 77 millioner euro. Driftskostnadene økte 80 prosent i siste kvartal i 2019, sammenliknet med samme periode året før. De økte kostnadene er knyttet til det Spotify omtaler som 'sosiale kostnader': Spotifys høyere aksjekurs har ført til uventede skattekostnader som følge av bonusordninger for de ansatte.
Totalt tjente Spotify 6,8 milliarder euro i 2019 - 1,5 milliarder mer enn i 2018.
Les også: Spotify stenger kontoret i Norge
Les mer: Eminem saksøker Spotify