Torsdag la Norwegian fram sin redningsplan, etter flere måneder under konkursbeskyttelse i Irland og Norge. Flyselskapet har lenge forsøkt å komme til enighet med kreditorene sine for å fortsette driften.

Nylig meldte Norwegian at de vil droppe satsingen på langdistansefly og heller konsentrere seg om Norden og Europa med færre fly.

I planen som ble lagt fram torsdag, kom det fram at Norwegian har betalt 99,6 prosent av refusjonskravene - men at selskapet ikke ville refundere de resterende 34.000 kundene fullstendig.

– Fra selskapets side har vi ønsket å refundere de siste kundene fullstendig, og at vi beklager at det ikke er mulig, sier finansdirektør Geir Karlsen i Norwegian i en pressemelding torsdag.

NHH-professor Tor W. Andreassen tror selskapet vil bli hardt straffet av kundene fremover.

– Dette truer tilliten til selskapet og dermed deres renommé i markedet, sier Andreassen til nettstedet Flysmart24.

Les mer: Ekspert sjokkert over norsk flybransje: – Dette er galskap

Lettere å stjele kunder fra Norwegian

I meldingen skriver Norwegian at selskapet har vært i dialog med den irske rekonstruktøren Examiner og den norske rekonstruktøren, og mener det det blir umulig å refundere de gjenværende kravene fra kundene på grunn av «grunnleggende prinsipper i slike rekonstruksjonsprosesser».

Begrunnelsen betyr neppe noe for kundene eller konkurrentene, skal vi tro NHH-professor Andreassen.

– Med redusert tillit og med en dokumentert praksis som viser at de bryter kundeløftet, er det lettere å velge andre alternativer, som for eksempel det nye selskapet Flyr, Wizz Air eller Ryanair, sier professoren til Flysmart24 og fortsetter:

– De ønsker alle å selge en bit av det kjøpekraftige og reiseglade norske publikum. I sum er det lettere for andre å stjele kunder fra Norwegian. Salg av sommersesongen blir nå vanskeligere for Norwegian.

Les mer: Helt vanvittig Norwegian-underskudd - egenkapitalen er tapt

Satser på å hente friske penger mai

Dersom Norwegians ferske plan godkjennes av selskapets kreditorer og aksjonærer, vil selskapet kunne videreføre rekonstruksjonen og iverksette en kapitalinnhenting med oppstart i april og ferdigstillelse i mai, skriver selskapet.

– Vi håper at den irske retten skal ta endelig stilling til planen i løpet av de neste par ukene. Etter godkjennelse der skal planen behandles i den norske rekonstruksjonen. Dersom alt går som vi ønsker, vil vi kunne gjennomføre kapitalinnhentingen i løpet av mai, sier finansdirektør Karlsen i meldingen torsdag.

Les mer: Mener ny avgiftsøkning kan gi prissjokk på flybilletter: – Helt hinsides

Les også: Norwegian setter cashpoints på pause