70 millioner for å holde kjeft

Mange i reklamebransjen mener Lids hemmelighetskremmeri har vært svært vellykket. En ekspert anslår verdien av medieomtalen selskapet har fått til mellom 50 og 70 millioner kroner.

25.08.04 11:16

Det har lenge vært kjent at Lidl er på vei inn i Norge. Og like lenge har lavpriskjeden nektet å uttale seg til mediene.

- Ved å ikke si ikke noe om sine planer, har Lidl fått mye gratis reklame i form av omtale i media, sier kommunikasjonsrådgiver Dag Inge Fjell i Bates Reklamebyrå til NRK.

Lidl har stort sett fått negativ omtale i mediene, unntatt i forhold til pris. Men likevel tror seniorrådgiver Kjell Terje Ringdal i Dinamo PR at forbrukerne sitter igjen med et relativt godt inntrykk.

- Jeg tror nok at det bildet som publikum og de fremtidige handlerne hos Lidl sitter igjen med er at nå kommer det en kjede med billig mat, billig melk og billig øl, og det vil forbrukerne ha, sier Ringdal til NRK.

Seniorrådgiveren anslår at Lidl måtte brukt rundt 50 til 70 millioner kroner på reklame og PR for å bli like kjente i Norge som de er per i dag. Og hittil har ikke den tyske kjeden brukt en krone.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.