Gå til sidens hovedinnhold

72 av 75 Amedia-aviser øker opplaget - setter historisk abonnementsrekord

Til sammen har Amedia-avisene fått mer enn 43.000 flere abonnenter i løpet av året, og antallet er historisk høyt. Nettavisen går også rett til værs.

Mediebedriftene la onsdag frem opplagstall for andre halvår 2020, og de viser en svært god utvikling for Amedia, hvor Nettavisen er én av 75 aviser.

  • Til sammen har konsernet en abonnementsvekst på 6,5 prosent i 2. halvår 2020, mot samme periode året før.
  • Bare fra første til andre halvår i fjor var veksten 4,3 prosent
  • Til sammen er 43.036 nye abonnenter kommet til bare det siste året.
  • Antallet Amedia-abonnenter er nå over 700.000 for første gang, noe som er en vekst på hele 25 prosent siden 2015.

– Dette er femte år på rad med digital abonnementsvekst, så denne økningen er en del av en mye større trend, og vi gleder oss over denne veksten, sier konserndirektør Pål Nedregotten i Amedia til Nettavisen.

Flere abonnenter

Hele 72 av 75 aviser hadde abonnementsvekst i andre halvår 2020. Nettavisen, som bare har digitale abonnenter, hadde en vekst på 9,4 prosent i andre halvår, og hadde 16.530 abonnenter.

Les også: Intervjuet «alle» snakker om. Nå kommer søsteren til Meghan med kraftig kost

Nedregotten mener at fremgangen henger sammen med den journalistikken som er blitt produsert i et uvanlig og ekstremt krevende år, preget av korona-pandemien.

– Vi har levert journalistikk som er kjempeviktig, både for lokalsamfunnet og for hele Norge, og det ser vi resultater av. Det er en kjempeprestasjon i et ekstraordinært år, sier han.

Amedia lanserte i fjor sommerabonnementet +Alt, et slags Netflix for aviser, der kundene kan kjøpe tilgang til samtlige aviser i Amedia, og Nedregotten ser at det også bidrar til den sterke veksten.

– Vi har 120.000 som har kjøpt +alt. Det er en formidabel vekst, men samtidig vil nok effekten av dette tilbudet avta i løpet av dette året, sier han.

Flere digitale

2020 er også et historisk år i den forstand at Amedia for første gang har flere digitale abonnementer enn papir-abonnementer.

Les også: Braksuksess for Nettavisen og Amedias «Netflix for aviser»: Nå kommer ny avis i Oslo

– 53 prosent av abonnentene er nå digitale, så det er jo en milepæl. Vi ser at vi har en stor digital modenhet. Når det gjelder digitale lokalavisabonnement er Amedia faktisk verdensledende, sier Nedregotten.

– Hva skyldes det?

– Vi har vært flinke, men samtidig har Norge en unik kombinasjon av et sterkt avislesende publikum og aviser med sterke lokale posisjoner. Det har vi tatt inn i det digitale. Samtidig har vi sammen med konkurrentene våre bygd opp en forståelse i befolkningen om at journalistikk koster penger, også digitalt, sier han.

– I disse tider har befolkningen et ekstra stort informasjonsbehov på grunn av pandemien. Hvor mye av abonnementsoppgangen er en forbigående korona-effekt?

– Vi ser en korona-effekt på lesing, men faktisk ikke på salg. Allerede i mai så vi at den største interessen rundt korona avtok, og folk ble litt lei, så avtok lesingen, men ikke abonnementsveksten. Nå ser vi på ny en sterk leserinteresse rundt korona, men vi har ikke sett en effekt på abonnement. Jeg tror den underliggende veksten er sunn, sier han.

Trekker frem Nordstrands Blad

Blant de 74 avisene i Amedia, er det likevel én Nedregotten vil trekke frem spesifikt, den lille Oslo-avisen Nordstrands blad, som har en abonnementsvekst på hele 33 prosent det siste året.

– Det er helt fenomenalt for en liten bydelsavis, men vi ser også at andre aviser gjør det bra. Nettavisen er en opplagsvinner. Vi ser at det leveres veldig god journalistikk fra de største avisene, som Nettavisen, til de minste, som Nordstrands Blad.

Her er utviklingen til samtlige aviser i Amedia:

Reklame

Sikre deg sommerens morsomme lesestoff