*Nettavisen* Økonomi.

800 millioner på mobiltjenester

mobiltelefon, sms, tekstmelding, demonstrasjon, Oslo, verdensbankens møte, varsling

Det ventes at nordmenn vil bruke rundt 800 millioner kroner på mobilt innhold i år. Trolig vil over 120 millioner bli brukt på avstemminger og kommentarer til TV-programmer.

11.03.04 13:31

Etter at ringetoner og logoer slo igjennom som masseprodukt i 2000, har omsetningen til de ulike selskapene som står bak vokst jevnt og trutt, skriver Teleavisen.

Den største veksten er for tiden innen interaktiv trafikk til TV-kanalene, som stadig mer bruker SMS-kanaler for sin kontakt med seerne.

Tjenester i regi av TV-kanalene utgjør allerede 15 prosent av mobile innholdstjenester, ifølge Schibsted-eide Inpoc.

Ifølge Dagens Næringsliv er mellom 10 og 20 prosent av Netcoms omsetning for mobile innholdstjenester relatert til TV-konsepter. Tilsvarende tall for Telenor Mobil var i fjor 20 prosent.

NRK genererer mye SMS-trafikk gjennom ungdomsprogrammer som ”Svisj”, ”Blender” og ”MP3”. TV 2 får inn mobilkroner med ”Sone 2”, og åpner også for telefonmeninger fra seerne på ”Tabloid” og ”Holmgang”. Men "Idol" trekker flest SMS-meldinger, og har i år økt SMS-trafikken med 50 prosent. I løpet av ett program ble 290.000 stemmer avgitt over SMS.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.