*Nettavisen* Økonomi.

940 mill. på nettannonser

Omsetningen for nettannonsering økte med hele 45 prosent i 2005, og endte til slutt på 940 millioner kroner.

07.02.06 11:07

Det skriver Kampanje.

De siste tallene fra INMA og MBL/Nettforum viser at omsetningen for nettannonsering økte med hele 45 prosent i 2005.

Merker på nett
Spesielt sterk var veksten for merkevareannonseringen med 55 prosent, og totalt ble det omsatt internettannonser for 940 millioner kroner.

HTML EMBED

INMA/MBL-Nettforum, som er de to som rapporterer tallene, peker på flere årsaker til økningen og trekker blant annet frem det faktum at de store merkevareannonsørene får stadig større tiltro til internett og allokerte større deler av budsjettene sine til reklame på nettet.

- I tillegg er tidsbruken for hver unike leser stadig økende, blant annet på grunn av bredbåndsutbyggingen, og stadig flere nordmenn benytter internett til daglige gjøremål. Blant annet har e-handelen økt med hele 60 prosent i de to siste år, heter det i en melding.

Spår 50 prosent i 2006
Daglig leder i INMA, Terje Gaupseth, innrømmer at man har vært for forsiktig i prognosene sine.

- Hvert eneste år har vi vært for konservative i våre spådommer for veksten for nettannonseringen, og igjen viser det at vi har vært forsiktige for 2005. Prognosene fra alle hold viser at internett vil bli den klare vekstvinneren også i 2006, og vi tar sjansen på å spå en vekst på nærmere 50 prosent i Norge, sier han.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.