*Nettavisen* Økonomi.

«Adressa» sliter med opplagsfall

Adresseavisen sliter med opplagsnedgang. Overgangen til tabloid skal snu trenden.

13.02.06 14:24

Adresseavisen opplever en betydelig opplagsnedgang og tilhørende inntektssvikt. Også flytting og samordningskostnader i TV Trøndelag og Radioadressa, samt økte kostnader til produktutvikling i alle Adresseavisens kanaler, sliter på resultatet.

Tabloid
«Beslutningen om overgang til tabloidformat medio september 2006 er et viktig grep om helhetlig produktutvikling av papiravisen. Overgangen til tabloid er ventet å gi økning i opplag og antall lesere», heter det i en melding.

Driftsresultatet for Adresseavisen konsern ble 91,2 millioner kroner, mot 93,1 millioner året før. Resultat før skatt for konsernet i 2005 ble 97,7 millioner kroner, som er 14,8 millioner kroner over fjoråret

Gjennomsnittlig opplag i 2005 ble 79.070 eksemplarer, ned 5.852 og antall lesere er 228.000, også det ned, fra 236.000.

Sterk internett
Inntektsutviklingen i 2005 var positiv, og Adresseavisen økte sine samlede annonseinntekter i avis med 8 prosent sammenlignet med fjoråret, mens internett økte sine inntekter med 41 prosent.

«Internett har stadig økende trafikktall, med 496 000 unike brukere i desember, opp 82 prosent, og har i 2005 utvidet sitt tilbud innen digital publisering av lyd og levende bilder», heter det i meldingen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.