Det florerer av tilbud på nettbutikkene hele denne uken. Det er nemlig Black Week, og fredag er det Black Friday. Det hagler også av e-poster med både kundeklubb-tilbud og reklame for nettbutikkenes kjempesalg.

Du bør imidlertid ikke la deg rive for mye med. Are Vittersø, Norges-sjef for Prisjakt.no, advarer om at du fort kan ende opp med tilbud som ikke er så gode tilbud.

- Du må ikke se deg blind på rabatter. Du må se på totalbesparelser. Vi oppfordrer til å gjøre god research, sier han til Nettavisen.

- Nå har Black Friday blitt så etablert i Norge at det holder å skrike «Black Friday», sier han.

Les også: Slik påvirkes handlevanene dine av vareplasseringen (+)

Dette bør du gjøre

I fjor så Prisjakt.no at nesten 20 prosent av produktene gikk opp i pris fra og med oktober og inn mot Black Week, før de ble satt ned igjen på Black Friday.

- Det gjør det vanskelig for forbrukerne, men det er også et godt eksempel på at du må være litt forsiktig med å spontanhandle, og det er god grunn til å tenke at dette produktet blir like billig andre deler av året også, sier Vittersø.

Det du må gjøre for å unngå å bli lurt, er å gjøre god research på forhånd. Han anbefaler egentlig at du følger med på prishistorikken over tid, men skal du handle denne uken, er jo det for sent.

- Det du kan gjøre nå, er å se på prishistorikken. Det er ikke alltid du får se så langt tilbake i tid, men du kan også sammenligne prisen hos flere butikker, råder han, og tilføyer:

- Det som er salgspris hos én butikk, kan fort være fastpris hos en annen.

Les også: Disse varene er «alltid» på salg: Advarer mot tilbudsfelle

Slik unngår du å bli lurt

Ved å gjøre god research, kan du unngå å bli lurt. Men det er også et annet grep du kan gjøre for at du skal sikre deg at du faktisk gjør et godt kjøp.

- Oppretter du et prisvarsel, vil du bli informert om et produkt synker i pris. Da kan du benytte deg av prisgarantien som mange butikker har, sier han.

Denne prisgarantien kan du gjerne benytte deg av i en viss periode etter kjøpet, så enten du har kjøpt noe i den siste tiden eller skal handle denne uken, er prisvarsel et godt tips.

- Det gir en trygghet, fordi du tør å kjøpe noe fordi du har noe å falle tilbake på. Du unngår tilbudsfellen, sier Vittersø.

Les også: Slik blir du lurt av butikkene – fedmeekspert reagerer (+)

Det er nemlig slik at prisene på en del produkter svinger veldig gjennom et år, og derfor er det smart å følge med på det du tenker å kjøpe i en periode før du kjøper det.

- Det er vanskelig å følge med. Jeg har også sett tilfeller hvor produkter har endret seg i pris opptil 40 ganger på én dag, sier han.

Trigges av prosentrabatter

Varehandelekspert Reidar Mueller i selskapet Varde Hartmark sier at det er spesielt én ting vi faller ekstra lett for.

- Kunder som ikke er bevisste på hva prisene var før kampanjen, oppfatter jeg at oftest blir lurt av høye prosentrabatter, sier han til Nettavisen.

Denne er erfaringen har han gjort seg fra tidligere Black Week- og Black Friday-kampanjer.

- Enkelte misbruker dessverre fortsatt situasjonen ved å kjøpe inn partivarer og sette opp de veiledende prisene, for så å gi høye rabatter på disse. Eller det som verre er; prisene skrus opp før Black Week/Black Friday og det gis høye rabatter på disse dagene, sier han.

Også varehandelekspert Odd Gisholt sier at det er prosentrabatter vi blir mest lurt av.

- Vi er jo vant til at alt er så dyrt i Norge, med høye priser og høy moms. Når vi kan få noe til rabattert pris, lar vi oss fascinere av det, sier han.

Gisholt mener imidlertid at det bør være 50-70 prosent rabatt om det skal være et godt tilbud.

Finnes gode tilbud

Ifølge Prisjakts undersøkelse fra Opinion, sier mer enn hver tredje nordmann (35 prosent) at det er ganske eller svært sannsynlig at de kommer til å handle på Black Friday i år.

Er du en av disse, har Gisholt et godt råd:

- Mitt inntrykk er at det er mange faktiske gode tilbud denne uken, men det er viktig å spørre deg selv om hva du har behov for. Det er lett å la seg lokke av tilbud, selv om det er noe du ikke trenger, sier han.

- Jeg tror de fleste finner ut at de har nok, tilføyer han.

Også Gisholt anbefaler å gjøre god research før du handler noe på tilbud, for å finne ut hvor ekte tilbudet er.

Les også: Rives ut av butikkhyllene: Nå selges saft for opptil 1000 kroner flasken på Finn.no

I 2019 gikk 280.000 av de 700.000 enkeltproduktene som Prisjakt overvåker, ned i pris på Black Friday. Bare 13 prosent av disse varene gikk ned 10 prosent eller mer. Gjennomsnittlig prisnedgang på var 21,4 prosent.