Flyten av diesel fra Russland til Europa har avtatt som en konsekvens av den russiske invasjonen av Ukraina. Sanksjonene mot Russland kan gi krise og drivstoff-rasjonering i Europa, ifølge noen av verdens oljehandlere.
På et energiseminar i regi av Financial Times i Lausanne i Sveits, serverte toppsjefene fra Vitol, Trafigura Group og Gunvor Group flere dystre forventninger:
– Av all import av diesel til Europa, kommer rundt halvparten fra Russland og rundt halvparten fra Midtøsten. Vi snakker om en systematisk mangel på diesel, sa Russel Hardy, sjef for oljetrading-selskapet Vitol, ifølge Financial Times.
– Dieselmarkedet er ekstremt stramt. Det kommer bare til å bli strammere, sa toppsjef Jeremy Weir i oljetrading-gruppen Trafigura ifølge Bloomberg.
Weir mener konsekvensene kan være at bensinstasjonene faktisk går tomme for drivstoff.
Forventer svært høye priser
Ifølge Weir har mengden olje og petroleumprodukter på markedet falt med over to millioner fat hver dag siden den russiske invasjonen av Ukraina. Det påvirker spesielt dieselmarkedet i Europa, som importerer rundt en million fat russisk diesel daglig.
– Dette skjer på et tidspunkt med svært lave oljelagre globalt i utgangspunktet, og vi kommer garantert til å se svært høye priser, sier oljeanalytiker Amrita Sen ifølge Bloomberg.
Ifølge Energy Aspects står diesellagrene i Europa i fare for å miste rundt 500.000 tonn med russisk diesel, noe som vil føre til at forholdet mellom tilbud og etterspørsel vil være på sitt strammeste noensinne.
Også DNB-analytiker Helge André Martinsen har bitt seg merke i uttalelsene fra Vitol, Trafigura og Gunvor, og legger til:
– I morges sa Russlands visestatsminister og tidligere energiminister Alexander Novak at mangelen på tilbud av diesel kan komme til å bli et hardt slag for Europa, og at det er på tide for Europa å tenke på neste vinters drivstoff-forsyninger, skriver Martinsen i sin morgenrapport onsdag.
Onsdag formiddag koster et fat brentolje rundt 117 dollar.
Les mer: Oljeprisen stiger – den norske kronen har ikke vært sterkere siden 2019
Enorm økning ved pumpene
Både riksaviser og lokalavisene har vært preget av de høye drivstoffprisene i Norge og Europa siden oljeprisen føk i været fra allerede høye nivåer mot slutten av februar.
Ifølge Norges Lastebileier-forbund og NHO Logistikk og Transport, som tidligere måneden sendte brev til finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp), økte prisen på en liter diesel med hele 7,32 kroner fra 1. januar til 9. mars i år. Det tilsvarer en økning på 65,24 prosent. Det skjer etter at drivstoffprisene økte med 26 prosent gjennom fjoråret.
Enkelte norske politikere, deriblant Frp-leder Sylvi Listhaug, har krevd at regjeringen reduserer drivstoffavgiftene i lys av krisen.
Les også: I fjor garanterte hun bensinpris under 20 kroner. Men det var før stortingsvalget.