*Nettavisen* Økonomi.

Aksjeekspert med klar Tesla-advarsel: - Største boblen i nyere tid

EKSTREMT PRISET: Tesla-aksjen prises nå helt ekstremt for et selskap som knapt nok tjener penger. Det er klare bobletendenser, mener investeringsdirektør Robert Næss i Nordea. Foto: Ben Margot / AP / NTB scanpix

EKSTREMT PRISET: Tesla-aksjen prises nå helt ekstremt for et selskap som knapt nok tjener penger. Det er klare bobletendenser, mener investeringsdirektør Robert Næss i Nordea. Foto: Ben Margot / AP / NTB scanpix

Tesla-aksjen prises til nye astronomiske høyder, det kan ende med en kjempesmell, advarer investeringsdirektør Robert Næss i Nordea.

20.07.20 19:34

Tesla legger onsdag kveld norsk tid frem regnskapstallene for andre kvartal. Elbilprodusenten tjente i første kvartal marginale 16 millioner dollar. Nå tilsier de seneste anslagene at det også blir et lite overskudd i andre kvartal.

Både Næss og Jan Petter Sissener har flere gang advart mot prisingen av Tesla. For Sissener har det vært en dyr advarsel, ettersom fondet hans har satset penger på at aksjen skal falle i verdi.

Men for de som gikk inn i aksjen ved børsnoteringen for ti år siden, har Tesla-aksjen gitt mer enn 50 prosent i årlig avkastning, 6200 prosent totalt. Satset du 1000 dollar på Tesla i 2010, hadde den investeringen vært verdt over 60 000 dollar i dag.

Les også: Disse fem viktige tingene ville endre verden, trodde collegestudenten Elon Musk

Best av alle

- Så langt i år er Tesla den klart beste aksjen av alle aksjer som inngår i den brede verdensindeksen til finansieringsselskapet MSCI, sier investeringsdirektør Robert Næss i Nordea Asset Management til Nettavisen.

Det er altså ingenting i veien med markedsoptimismen for et selskap som hittil har slitt med å tjene penger. Tesla-aksjen har det seneste året steget med vanvittige 481 prosent (se grafen under).

Klikk på bildet for å forstørre. INGEN GRENSER: I løpet av det seneste året har Tesla-aksjen steget med 481 prosent. Siden slutten av mars har aksjen løftet seg fra under 400 dollar til 1500 dollar.

INGEN GRENSER: I løpet av det seneste året har Tesla-aksjen steget med 481 prosent. Siden slutten av mars har aksjen løftet seg fra under 400 dollar til 1500 dollar. Foto: (Infront)

Mer enn Oslo Børs

Markedsverdien av Tesla er i dag svimlende 278,2 milliarder dollar, 2580 milliarder kroner med dagens valutakurser. Det er om lag 100 milliarder mer enn verdien av samtlige aksjer på Oslo Børs.

Tesla er også blitt den mest verdifulle bilprodusenten i verden og gått forbi Toyota (207 milliarder dollar). Elbilprodusenten er den klare vinneren i årets aksjemarked Næss sier han har sjekket alle aksjene som inngår i MSCI World, rundt 1700 aksjer.

Og ingen av de andre aksjene har vært i nærheten av den oppgangen som Tesla-aksjen har hatt. Men det trenger ikke å stoppe der.

- Hvis selskapet greier å skrape sammen et overskudd når de rapporterer på onsdag, er de klar for den prestisjetunge S&P500-indeksen. Den høye markedsverdien til Tesla gjør at de vil utgjøre rundt én prosent av verdiene i indeksen. Dermed må de passive fondene putte én prosent av deres midler i Tesla for å reflektere indeksen, sier Næss.

Les også: Tesla-kollaps i Norge

Stor skuffelse

Passive fond skal gjenspeile sammensetningen av utvalgte referanseindekser, som hovedindeksen på Oslo Børs her hjemme. Internasjonalt er det ifølge Næss astronomiske 4,5 trillioner dollar – over 40.000 milliarder norske kroner - som følger den viktige referanseindeksen S&P 500.

- Det tilsier at passive fond vil kjøpe en fjerdedel av de frie aksjene i Tesla. Jeg har ikke regnet med Elon Musks egne aksjer, ettersom det er utenkelig at han selger. Men, hvis jeg tar med hans aksjer, vil de trenge å kjøpe 17 prosent av Tesla-aksjene.

Klikk på bildet for å forstørre. FORTSETTER TESLA-FESTEN: Robert Næss i Norde sier Tesla-festen kan fortsette, men før eller senere må selskapet tjene penger.

FORTSETTER TESLA-FESTEN: Robert Næss i Norde sier Tesla-festen kan fortsette, men før eller senere må selskapet tjene penger. Foto: (Nordea)

- Det kan være grunnen til at aksjen allerede har steget. Hvis Tesla ikke leverer et overskudd, kan det bli en stor skuffelse, advarer hinvesteringsdirektøren.

Og analytikerne er skeptiske, i gjennomsnitt tror de Tesla-aksjen de neste tolv månedene kan falle med 40 prosent til drøyt 900 dollar, ifølge Investing.com.

Les også: Dette er vinneraksjene nå (+)

Mye skal klaffe

Næss tror imidlertid at på kort sikt kan børsfesten i Tesla fortsette dersom de kommer med gode tall på onsdag. Men, på lang sikt må også Tesla levere på inntjeningen.

- Det er svært mye som skal klaffe for at de skal være i stand til å forsvare verdsettelsen. Det kan skje, men mest sannsynlig vil Tesla vise seg å være en av de største aksjeboblene i nyere tid, er den klare advarselen.

- Hvor lenge kan Tesla-festen vare?
- Her kan vi trekke en parallell til det kinesiske aksjemarkedet og den «sprø oppgangen», hvor privatinvestorer betalte doble priser for aksjene. De kunne ikke kjøpe aksjer notert på Hong Kong-børsen, og dermed kjøpte de aksjer på de lokale børsen og drev opp aksjekursen på disse, svarer Næss.

Brutalt fall

Investeringsdirektøren sier at fra juni 2014 og frem til juni året etter kastet kinesiske småinvestorer seg inn i aksjemarkedet. De betalte gjerne dobbel pris for en lokal aksje, og det bidro til en avkastning på 160 prosent for de lokale aksjene.

- Men festen tok raskt slutt, og det endte med et brutalt fall.

- Kan det samme skje med Tesla?
- Det er lett å finne argumenter for hvorfor aksjekursen er for høy. Selskapet tjener ikke penger og har en markedsverdi tilsvarende et kvart norsk oljefond. Selv under IT-boomen for 20 år siden, fantes det ikke selskap uten inntjening med så høy verdsettelse, svarer Næss.

Neglisjerer

Næss sier at det er vanlig at et oppstartsselskap ikke tjener penger de første årene. Men Tesla begynte produksjonen av Model S allerede i 2012, og helt siden da har investorene forventet at lønnsomheten kommer til neste år.

- Ved å neglisjere fundamentale sammenhenger og heller følge troen, har mange investorer tjent mye penger på Tesla. Småinvestorer har kastet seg over Tesla-aksjen, og i de siste 30 dagene har Tesla fått 177.000 nye investorer bare fra handelsappen Robinhood. Det er klart mest av alle selskap i USA, påpeker Næss

Men hvordan kan aksjemarkedet verdsette et selskap som produserer om lag en halv million biler i året til over 2500 milliarder kroner? Verdien tilsvarer over 5 millioner kroner per bil, langt over utsalgsprisen.

Firedobling

Næss sier at dersom vi antar en firedobling av elbilsalget frem til 2025 og at Tesla holder sin andel på 20 prosent, vil de selge 1,3 millioner biler i 2025. Han antar videre at Tesla blir den mest lønnsomme produsenten med et overskudd på 25.000 norske kroner per bil.

- De vil da levere et resultat 31 milliarder kroner, og det er bare drøyt én prosent av markedsverdien, påpeker han. Sagt på en annen måte, aksjemarkedet verdsetter da Tesla til hundre ganger inntjeningen, som er helt ekstremt.

Til sammenlikning verdsettes Oslo Børs normalt til 13-15 ganger det selskapene ventes å tjene de neste tolv månedene. For å forsvare dagens Tesla-kurs, må vi derfor ta friskere forutsetninger, mye friskere.

14 millioner biler

- La oss anta at alle bilene som selges i 2030 er elektriske, og at én av fem av disse er en Tesla. De vil da selge 14 millioner biler i året og være den klart største bilprodusenten i verden. Med en rekordhøy lønnsomhet vil de tjene 350 milliarder kroner.

- Denne inntjeningen kommer først om ni år. Når vi tar ned disse verdiene til dagens verdier, får vi en helt grei verdsettelse for de som er fornøyd med åtte prosent årlig avkastning, sier Næss.

Men igjen, 14 millioner solgte biler i året, 350 milliarder kroner i overskudd…

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag