Bruktbilforhandleren K bil i Bærum går hardt ut mot Teslas priskutt på elbiler.
Forrige fredag satte Tesla ned prisen på sin bestselger Model Y med opp til 120.000 kroner. Dermed sank prisen på den rimeligste modellen til 431.845 kroner.
– Mange ler av Elon Musks mange stunt i bilbransjen, men alle som har en elbil i garasjen burde gråte. Vi har brukt ti år på å bygge opp selskapet og så bruker dødsengelen Elon Musk en dag på å felle oss, sier eier og daglig leder Magnus Groseth i bruktbilbutikken K Bil på Rud i Bærum til Finansavisen.
– Varelageret vårt på 31 millioner kroner falt ti prosent på flekken, legger han til.
Etter at Nettavisen omtalte saken, har Finansavisen oppdatert saken sin med at Groseth ønsker å selge selskapet videre til noen med økonomiske muskler nok til å overta.
– Hvis jeg selger unna og avvikler nå sitter jeg igjen med rundt fem millioner kroner. I løpet av noen måneder tror jeg flere kommer til å dumpe prisene så jeg tør ikke risikere å miste alt, sier han

Massive Tesla-kutt på Finn: Varsler store tap for én gruppe
Vil gi ringvirkninger
– Dette vil skape større bevegelser i markedet enn bare hos Tesla. Det viktigste med priskuttet er at dette åpner muligheter for mange flere til å få en bra, ny elbil sett i lys av de nylige avgiftsøkningene, sa seniorrådgiver og testansvarlig Ståle Frydenlund i Norsk elbilforening til Nettavisen tirsdag.
Han mener situasjonen er positiv for den gjengse forbruker, men at det er kjedelig om man har kjøpt en bil som raskt blir billigere etter kjøpet. For dem som har spekulert i at bilene ville gå opp i pris i stedet for ned i pris, blir det fort tap.
– Jeg håper spekulantene vet hva de har gjort, og at de tar eventuelle tap med fatning. Det blir som på børsen. Markedet går opp og ned. Det vil uansett være en fordel om vi kommer bort fra spekulantmarkedet som har vært, og at tilbud og etterspørsel kommer i balanse.

Slår alarm om Tesla-biler: – Kollaps
Dolket i ryggen
Til Finansavisen sier Groseth at depositumet for flere Tesla-modeller han har bestilt også inngår i regnestykket. Det skal ifølge avisen være snakk om 2,5 millioner kroner.
– Vi omsatte i fjor for rundt 220 millioner kroner og lå ved utgangen av november an til et overskudd på fem millioner. Trekk fra åtte og vi begynner med tre millioner på minussiden i år, sier Magnus Groseth.
I 2022 var Tesla det mest solgte merket i Norge, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken. Det ble registrert 21.300 Tesla-biler i Norge i fjor.